Immáron a fejünkben feszülhet egy jó kaland ötlete. Egy pillanatnyi verzióját már le is meséltük egy csapatunknak (vagy kettőnek) és már „csak” az utolsó lépés van hátra: megírni azt a bizonyos kalandmodult egyszer és mindenkorra. Ezt senki sem tudja megtenni helyetted, én sem. Azonban segíthetek, hogy lépésről lépésre végigmenjünk a „kötelező” elemein az írásodnak. Ez a „sorvezető” szolgált alapul minden kalandomnak 2004 óta.
Borító és hangulatkeltő novella. Egy jellegzetes kép, jól megválasztott cím azonnal karaktert ad a műnek. Jobb, ha a kép nem kapcsolódik valamilyen ismert médiumhoz és a legjobbak a kézzel készült rajzok vagy festmények (CGI tilos). A hangulatkeltő novella előnye a videóval szemben, hogy bármilyen hangulatot társíthat a modul mellé, a videók kötelezően egy hadba, játékra hívó fanfár szerepét töltik be.
Személyes bevezetés a mesélő vagy olvasó számára. Ha el akarsz mondani valami olyasmit vagy valahogy úgy, amit a modul nyelvezete nem bírna el (mert van ilyen), akkor annak itt a helye. Más művek ajánlása a kalandhoz, köszönetnyilvánítás, instrukciók a kalandmodul olvasásához ha szükséges. De könyörgök, könyörögve kérek mindenkit, hogy ne szabadkozzon itt a modul milyenségéért és panaszkodjon a kevés időre! Ezzel jellegzetesen tönkreteheti előbb a mesélő majd a játékosai szórakozását.
A kaland háttere és az előzmények. Minden olyan információ és anyag, ami nem kapcsolódik közvetlenül a kaland jelenéhez vagy az eseményekhez, de érintőlegesen fontos, hogy a mesélő tudatában legyen. Sokan (tévesen) úgy gondolják sokszor, hogy az ilyesmi a függelékbe való, de az szarvas hiba, hogyha a kaland folyamán letartóztatják a csapatot egy olyan sajátos helyi törvény értelmében, ami csak később lesz említve a kalandban is. Nem is szabad megőrülni ennek a résznek az elnyújtásával sem. Majd írsz egy regényt.
A kaland vázlata és hangulatkeltő vers. Mindkettő opcionális eleme a kalandoknak, de ameddig előbbi valóban hasznos lehet, utóbbi inkább csicsa, hogyha nem kapcsolódik a kalandhoz. Én mindkettőt szeretem látni, mert érdekes vizuálisan látni egy lehetséges eseményfolyamot. Sokan (szerintem tévesen) körszerűnek vázolják fel, én inkább a vízesés formában hiszek. A vers lehet saját és lehet talált is, de itt sem jó ha túlságosan ismert.
A bemesélés. Legyen alternatívája a csapatnak és a mesélőnek. Itt kell összekapcsolnia előbbinek az előtörténetét az utóbbi kezében szorongatott kalanddal. Egyik legfontosabb része ez a műnek és sokan elnagyolják, de te ne tedd. Két vagy három kezdőlehetőséget is szerepeltess, vázolj fel nekik. Ha nem teszed vagy rosszul, akkor rögtön nem a te kalandodban és az elképzelt történetedben kezdenek el játszani. Szerinted akkor ott fogják folytatni?
A szerepjátéktól a kalandig. Itt kell legyen egy „üresjáratnak”, ami nem szigorúan a modul része. Ismerkedjenek az őket körülvevő világgal, büntetlenül járhassanak-kelhessenek benne. Engedj nekik kisebb győzelmet aratni a mellékszereplők felett, használhassák sikeresen a képességeiket (eljön még a nap …). Legtöbbször ez egy részletesen kidolgozott fogadó, de lehetsz kreatív. A látens rablóbanda támadása egy fogadó előtt az erdei úton nem kreatív ma már. Tudom, mert így kezdtem az első saját kalandomat (A morális szabály) hat évvel ezelőtt.
Megbízás. Ne tévesszen meg az alcím. A legjobb, hogyha nem is fogják fel, hogy megint megtették. Klasszikus megoldás a fogadóban a csuklyás, a haldokló az út szélén, de a lassan kibontakozó összeesküvés is egy rablótámadást követően. Ez az a pont ahol rácsatlakoznak a játékosok a kaland valódi eseményeire és ennek a jól megírtsága határozza meg mennyire lesznek motiváltak végighaladni rajta. Itt kell a legtöbb motívumfestő elemet használnod. Példakalandunkban ilyen lehet a balsorsú csere helyszínének érzékletes leírása. Az egymásba kapaszkodó hullák látványa, a harci fűtől kába hollók jelenléte, egy már inkább a Kárpiton túlról motyogó szikrafű függő túlélő hablatyolása.
Motívumokkal festés. Eddig kell megismerned teljesen a lehetséges játékosokat. Egy jó beállítottságú csapat számára is konfliktus lehet, hogyha a saját hitükön lévő adószedők erőszakoskodnak a falusiakkal és a leggonoszabb csapat tagjai is lehetőséget láthatnak egy boszorkányságért a tűzhalál kapujába állított gyereklányban. Apellálj a jellemükre, a fajukra, a kasztjukra, a hitükre, az érzékszerveikre és a gondolkodásmódjukra. Az ő jellemzőik a te eszközeid, hogy elérd őket.
Készítsd fel úgy a kalandodat, hogy irányelveket tartalmazzon utasítások helyett. Mesélj a tájról, előbb a mesélőnek, hogy aztán az továbbadja a játékosoknak. Példakalandunknál maradva fesd meg ezt a fantasy-western világot, ezt a több mérföldnyi kietlen senkiföldjét az ihatatlan sós tenger partján. Miben más ez a vidék? Milyen növények tarkítják, milyenek a színei … milyen szagot áraszt a partvidéke. Hiába lapozod a szabálykönyveket, erre a választ neked kell megtalálnod és aztán leírnod.
Hangulati segédanyagok. A kaland folyamán is alkalmazhatsz különböző trükköket. A jól kiválasztott képek, idézetek komolyan segíthetik a mesélő dolgát. Zenét vagy videót tartalmazó linket nem igazán érdemes itt már beszúrni neki, mert amikor otthon hajnali háromkor két cigaretta között lapozza a fénymásolatot vagy egy verseny hajrájában akkor nehezen tud a papírból érzéseket kiváltani. Tudom, ma már vannak erre is megoldások, de inkább te legyél okos, minthogy a telefonod.
Képekkel kapcsolatban fontos még, hogy érdemes összeillő képeket válogatni. Ha egyik kép fekete fehér, akkor nem biztos, hogy érdemes aztán egy filmes fényképet rakni. A legjobb és legszebb hagyománya ennek a saját kezű rajzolás, akár portrékat, akár térképeket. Ha már eddig eljutottál akkor pedig szigorúan szabad kézzel. Személyesebb és „hihetőbb”, hogy egy darabot tartanak a kezükben abból a másik világból, amiről szó van. Azonban jól megválogatott tematikus képekkel még tovább tudod növelni a mesélőd számára a részek elkülönítését. Külön helyszínek és fejezetek szereplőihez külön stílust érdemes választani (pl. Csendes móló). Könnyebben rögzül első olvasásra is a részek összetartozása.
A kaland cselekménye. Eljutottunk addig a pontig ameddig minden csapat számára közel azonos lesz az élmény. Dönthetünk úgy, hogy végigvezetjük őket szigorúan egy szálon, két pont között tereljük őket ellenséggel vagy valamilyen eléjük tartott nyommal. Hogyha tapasztalatlanabb a csapat, akkor ez egy kényelmesen és könnyen járható út. Ne felejtsd el, hogy valakinek ez egy akadályverseny inkább, mint szerepjáték. Neki úgyis könnyebb kalandot írni és egy kis plusz idő ráfordításával (statisztikák kiszámítása) „tartalmas” kalandot tudsz elé letenni. Már csak abban kell reménykedned, hogy megfelelő mesélőt kapnak hozzá, de ez optimális esetben nem a te felelősséged (Hanem az enyém. – Gulandro).
Ez alapján már befejezhető és megírható a kaland egy bizonyos játékos típusnak. De mivel nekünk nem csak ez a célunk és mivel én is egyre jobban élvezem, így a folytatásban igyekszünk ennél is tovább menni. Házi feladat a Nomád Sámán és a hozzá tartozó vallás elolvasása és az alapján két konkurens, de szomszédos törzs elképzelése. Meg fogtok lepődni.
Érdekes feladat 😀 Quest accepted ;P