Szombaton (2017.04.22) volt egy kis megmozdulás a Delta Vision részéről, hogy most terveznek új M.A.G.U.S.-t. Kissé szkeptikusan mentem el az eseményre, de úgy gondoltam, hogy nyitottan állok a dologhoz, hiszen nem szabad a haladás útjába állni. Feltéve ha az épkézláb keretek között van tartva, és elősegíti a játék fejlődését! Nem jelenthetjük ki feltétlen, hogy az új rendszer mindent elrontana, vegyük csak példának a Shadowrunt vagy a DnD-t . Rengetegen játszanak az újabb kiadásokkal, és persze sokan vannak akik maradnak a jól megszokott régebbi kiadás szabályainál, vagy mert jobban szeretek, vagy mert megszokták nem számít. Ami viszont fontos, hogy átjárhatóak-e a kiadások, vagy teljesen elszeparálódnak egymástól.
Ezen felül a másik fontos kérdés számomra, hogy miképpen állnak a kiegészítőkkel? Dobjam ki őket? Felhasználhatom? Ha más nem a leírások hasznosak maradnak, vagy a világ is kap egy nagy reformot? Ezek mind olyan kérdések amik nemcsak számomra is érdekesek voltak, válóok is sok játékos számára.
Be kell lássuk, hogy kis hazánkban, kicsi a szerepjátékos szcéna és nem csak, hogy kicsi még szegmentált is. Sokan sokfélét játszanak ami jó, ami kevésbé jó, hogy van egy olyan mentalitás sok játékosban, hogy „ az én játékom jobb a te játékodnál”. Aminek szerény véleményem szerint értelme nem sok, mert miért is kellene, hogy jobbnak legyen? Viszont a M*-t játszók is tagoltak. Van aki ETK, van aki UTK, van aki AK és még ki tudja hány kisebb rendszer szerint játszanak amik meg sem jelentek. Amivel önmagában baj még nem is lenne, de sok esetben nem képesek a játékosok dűlőre jutni, vagy durvább esetben szóba állni egymással mert ugye nem értenek egyet a rendszerben. Ez az a pont ahol a legnagyobb problémát jelentheti egy új kiadás, tovább szegmentálja a játékosokat, még kevesebb ember áll szóba a másikkal. Pedig egy új kiadás egy jó dolog is lehet. Egy új kezdetet is jelenthet! De sajnos a különböző oldalakon már megjelentek azok az emberek akik csak a rosszat látják a dologban (de talán ez kulturális sajátosság, ki tudja).
Szóval vegyes érzelmekkel, de határozottan nyitottan mentem el a Delta Vision páholyába ( 😉 ), megnézni, hogy mit találtak ki. Ők maguk sem számítottak ekkora érdeklődésre, pedig ha nincs rendezvény egy másik településen szerintem még többen is lettünk volna. Kb. 30 fő jelent meg a stand körül, barátságosan blokkolva az eljárást a környéken. Wayne Chapman már 11 óra előtt megnyitotta a beszélgetést, hogy addig is míg a többi fejlesztő odaér ne csendesen ücsörögve teljen az idő. Ő elsősorban arról beszélt, hogy az írókkal való közös munka lényege, hogy szeretnék ha a világ és a játék rendszere közelebb kerülnének egymáshoz, ha mi játékosok is megtehetnénk azokat amiket a könyvek karakterei. Ha engem kérdeztek egy olyan dolog, ami eddig is elérhető volt de természetesen kis házi szabályozással vagy éppen mesélői kreativitással, érdeklődve várom, hogy milyen módon tervezik ezt a két jelenleg sokban eltérő dolgot közelebb hozni egymáshoz.
Nem sokkal később megérkezett a rendszer fejlesztője (ne kérdezzetek neveket, azokban még mindig nem vagyok jó). Érdeklődve vártam, hogy milyen irányelvek szerint tervezik megalkotni. Érkezésével együtt körbe is indított egy kötegbe fűzött fénymásolt papírkupacot, ami a rendszer két hónappal korábbi verzióját mutatta. Természetesen még hiányos és javítandó állapotban, de tökéletes, hogy egy kis bepillantást nyerhessünk, ne csak a szavaiból építkezzünk. Jó volt hallani, hogy a fejlesztő maga is rengeteg játékot, rendszert ismer, játszik, mesél, így van rálátása más dolgokra is ahonnan meríthet!
Elmondása szerint szeretnének egy modern egyszerű rendszert ami gyorsan és gördülékenyen működik és minden karakternek ugyanakkora esélyt ad. Ez alatt azt is értették, hogy teljesen át lesz alakítva mind a karakteralkotás mind a rendszer, tehát nem fog emlékeztetni a korábbiakra. Lesznek persze ismerős elemek, gondolt itt az olyan fogalmakra mint MP, ÉP, stb., de már más számokat fognak jelölni. Nem lesznek kasztok játéktechnikailag, habár próbálnak egy fajta iskola „rendszert” megtartani, de alapvetően minden karaktert egységes pontból kell felépíteni. Személy szerint ennek annyira nagyon nem örülök, de ez olyan dolog amivel még együtt lehet élni. A rendszert képzettség alapura tervezik, amik 1-6 ig terjednek (habár mikor belepörgettem a könyvbe láttam a leírások között 6+ -t is, majd meglátjuk). Ezen felül szeretnék egyszerűsíteni a képzettségek listáját. A fegyverek kategorizálva lesznek, a könnyebb használhatóság kedvéért.
Amire még sokan felkapták a fejüket az pedig, hogy a varázslói mozaikmágiát kissé megreformálják, szeretnék elérni, hogy a varázsló tényleg mindent megtehessen amit csak akar, hogy érezni lehessen, hogy tényleg ő a nagybetűs varázsló a többiek a mágia csak egy-egy kisebb, keskenyebb útját járják.
Szó volt a kiegészítőkről is, ezt én magam is nagyon fontosnak tartom, ha nem jönnek kiegészítő szabálykönyvek el is lehet ásni az új rendszert nem számít mennyire csilli villi. Terveik szerint évente két kieget szeretnének kiadni. A régi kiegészítőkhöz pedig konvertálási segédletet online, hogy akinek azok megvannak továbbra is hasznosak legyen, és csak a számok változzanak amik benne vannak. Szeretnének világleírásokat is kiadni, de kiegészítők képében, mindezt a rajongókkal összehangoltan. azt kiadni amire igény van!
Másik nagyon fontos pontja volt az egész megbeszélésnek, a tesztelés. Négy körben szeretnének teszteket folytatni, először 6 fővel már május elején, majd egyre bővülő létszámmal, őszre pedig nyílt bétával rendbe tenni a még hibádzó elemeket. Számomra szimpatikus ez a fajta hozzáállás, hogy velünk rajongókkal és játékosokkal együtt szeretnék az új rendszert elkészíteni megalkotni, a mi segítségünkkel, és ránk hallgatva olyan kiegészítőket kiadni amire a legnagyobb igénye van a nagyérdeműnek.
Tesztelésre pedig mindenki jelentkezhetett aki ott volt, valamint online is lehet majd jelentkezni a tesztelésre!
Mindemellett volt egy jó rakás olyan kérdés amit nem tartottam annyira fontosnak így csak fél füllel figyeltem rá, Krán sorsa, a varázslók mélyebb puhatolózása stb nem igazán tudott meghatni, így azokkal nem is foglalkoztam.
Összességében mivel én nyitottan álltam hozzá, pozitívan csalódva jöttem el a standtól. De óvatosan, azt mondom várjuk meg mi sül ki belőle. Számomra szimpatikus a készítők azon hozzáállása, hogy velünk játékosokkal akarnak elkészíteni egy olyan játékot ami nekünk készül, ezt mindenképpen előrelépésnek érzem a korábbiakhoz viszonyítva. Abban még mindig nem vagyok biztos, hogy kell-e nekünk egy új rendszer, de hát a korral haladni kell és ki tudja, talán ezúttal tényleg jó lesz nekünk!
írta: Shalafi del Necro