Mai iromány az Emperor Developement csapatának művéről fog szólni. Egy tényleges kézzelfogható M.A.G.U.S játékról, mely erősen radar alatt repült idáig, én is az írás kezdetét megelőző napon szereztem róla tudomást, és vettem meg „korai hozzáférésű” státuszában Steamen. Élménybeszámolónak szánom inkább ezt az írást a játékkal kapcsolatosan. Nem vagyok játék kritikus, csak játékos. De hogy befejezzem a magyarázkodást nekikezdek az esszének. Mint régebbi írásaimnál, most is a tárgyalanyom történelmével kezdenék.

Mint említettem, a játék fejlesztése az Emperor Developement Kft kezei közt zajlik. A játék holnapja a www.gamemasters.gg több alkalommal nehezítette meg a dolgom a csapat utáni nyomozásom közben. Először az írás estéjén, amikor az oldalt megtekintve még a legújabb iPhone és Samsung telefonok szerencsés nyerteseként ismert fel, majd csak scriptek futottak és fagytak le a képernyőmön, de szerencsére a hiba részben elhárult. A weboldal „rólunk” szekciója sajnos a kriptonitom, a 404es hibát hozza még mindig, így kénytelen voltam más forrásokból keresni. 

A Csapatról.

Az Emperor Developement Kft egy 2013-ban alapult Kecskeméti székhelyű néhány fős csapat, létszámuk forrástól függően változik. Eddig a legtöbb információt a ceginformacio.hu adta, ami lássuk be nem sok. A játék megjelenése Steam oldaluk szerint 2018. május 25-re van datálva, de korai hozzáférési státuszát mai napig nem hagyta még el, és mai napig kap frissítéseket, bár a legutóbbi júniusban volt, és egyre ritkábbak a frissítések.

 

A játékról.

[kép:Letisztult menü fogad minket indításkor]

A játék egy GM/DM/KM szimulátorként hirdeti magát, melyben mi, a Kalandmester vesszük ki részünk a világ alakításából, de legfőképp kalandozóink szórakoztatásából. A szereped egyszerű. A világ létezik már, de unalmas, kalandozók vére forr a semmittevés közepette, mert útra akarnak kelni, de ha nincs hová, és nincs miért akkor minek? Így hát megmentve a népet az első szint depressziójától szép lassan egyre több feladatot teremtesz a világban. De előtte létre kell hoznunk egy saját névvel ellátott Játékmestert, vagy játszhatunk az angol véletlenszerű névgenerátorral is, ám az néha kínos neveket hoz ki. 

[kép:Edgelord]

[kép:A kicsit sem Polcorrect név]

A kisebb küldetésektől a könyvekben és modulokban megismert kataklizmikus eseményekig akár. Ebben lesz segítségedre és lesz az egyedüli eszközöd a paklid. Ez a pakli több féle kártyából áll. Cselekvés, Kihívás, Esemény, Helyszín, Nehézséget/Kihívást nehezítő, avagy épp könnyítő, illetve a világ népességére kihatással lévő Kereskedők illetve Kalandozók számát növelő, és Kaszthívó lapok. Van még egy Kategória, ami a Speciális kategória nevet viseli, de még nem volt lehetőségem használni.

Feladatunk, hogy ezen kártyák kombinálásával vigyünk színt a világba, alkossunk kalandokat a kalandozók számára. Nekem sokkal inkább Rendezvényszervező szimulátornak tűnt mintsem Kalandmester szimulátornak. A játékot elindítva három lehetőségünk van. Az alapokat bemutató Tutorialt/Bevezetőt végig csinálni, majd ha azzal végeztünk belefoghatunk a két kampány közül az egyikbe, melyből az első valahogy a tutorialból került át ide és a tényleges Főkampány, amely rendkívül hosszú. 

Eleinte két város, egy kalandozó és pár küldetés lehetőség áll rendelkezésedre. Ezeket a küldetések folyamán gyarapíthatod. Ez egy kötött történetű mód, fixen kell leraknod bizonyos helyekre lapokat megfelelő sorrendben, hogy a történetet tovább vihesd. Gyakorlatilag… Heh… Csőmodul!
4-5 óra alatt is csak a térkép 10%-át sikerült talán megnyitnom hogy a kalandozóim szórakoztathassam. Eközben szintet lépnek kalandozóid, jobb felszerelésre tesznek szert, fejlődnek képességeik, és észreveszed, hogy bizony ám te is fejlődsz! 

[kép:Az első pár szintben még nem fogsz legendás kihívásokat szabadítani a világra]

Mint kalandmester te is szintet lépsz, kapsz plusz kártya lehetőséget, növelheted az egyidejűleg a kezedben lévő kártyák számait. Sajnos a játék úgy döntött a negyedik óránál hogy megviccel, és elfelejt odaadni egy kártyát, melyet a küldetésen kívül más módon nem hajlandó átadni. A tizedik óráig próbálkoztam, mikor rájöttem, hogy talán ideje feladnom.

[kép:Az a bizonyos Concentration lap ami megtört] 

Nem léphettem előrébb, csak ugyan azon kártyákkal operálhattam, ami sajnos szép lassan kezdett unalmas lenni. Valószínűleg fogok kezdeni egy új játékot hátha csak egyszeri hiba volt. Viszont a harmadik játékmódot nem említettem, ami a Sandbox nevet képviseli.

 

A Sandbox játékmód nagyon érdekes részlet. Teljesen véletlenszerű helyen kezdesz a pályán és felfedezheted azt mindent kötöttség nélkül. Nincs főküldetés, itt bizony ám a magad ura vagy. Az, hogy Kalandozóidra milyen küldetéseket bízol, hogy viszed tovább a történetet, a te dolgod. Szintet lépsz, kaphatsz területfeloldó lapot, haladhatsz és a kalandozóid felfedezhetik a világot maguk is. Ez adja át inkább az igazi szimulátor hangulatát. Vég nélküli mód, ahol a annyi kalandozód lesz, mint Erion teljes lakossága, a Kereskedők akik a játék elején még kevés, de stabil anyagi juttatást hoztak a küldetések felállítására meglódulnak, és egyszerűen nem tudsz mit kezdeni a rengeteg pénzzel és szintlépéssel. Egy valódi istenné válsz. A kalandozóid meg kutatnak egy piciny erdei kunyhóban, csapdákat felfedeznek és hatástalanítanak, nehézvértet öltenek magukra, megbeszélik a taktikát mesterükkel és találkoznak egy legendás Crantai Kóborlóval mert nem vagy kegyes isten és a nehézséget legendásra húztad nekik. Csak mert ez akármennyire is nevetségesen hangzik, kilenc lapból megoldható. A kalandozók pedig azt hitték, hogy csak egy rablóbanda búvóhelyét rohamozzák meg(Hopp.. 10edik lap). Hah… Kegyes isten… Ranagol kacagna.

 

 

A játékban eleinte oda kell figyelned a pénz és XP erőforrásaid menedzselésére, különben azon veheted magad észre, hogy kénytelen vagy kis feladatokat osztogatni az embereidnek, hisz nagyobb eseményekre már nincs se pénzed, se XP-d. Fejlesztőknek üzenem, hogy átnevezhetnék inkább manára, az jobban leírja a funkcióját. Későbbiekben a pénz az említett kereskedők miatt stabil összegeket hoz, mikor a karavánok megérkeznek célvárosukba. Az XP viszont csak események és küldetések, feladatok elvégzéséért jár természetesen, ami minél erősebb, brutálisabb, annál többet hoz. Egy nagyobb eseményt akármennyi kalandozó elvégezhet, mert azok időhöz vannak kötve. Lerakhatsz egy Keresés, látás, hallás akció kártyát, majd egy ellenfél, majd egy futás és gyógyító kártyát, és bár külön történetet erre nem kovácsol neked a játék, te megteheted magadnak, ha szeretnéd oda képzelheted. Viszont, ha a kalandozó alacsonyszintű, és esetleg egy erősebb kihíváson, akción, ellenfélen elbukik, akkor sérülhet, akár meg is halhat. Az egyik speciális kártya, a Resurrection is erre jó, viszont ahogy korábban írtam, még nem volt lehetőségem használni, senki nem hullott még el nálam, csak súlyos sérülés miatt 1-2 percig sétált egy városig, majd indult egy könnyebb feladatért. 

 

 

Véleményem és élmény összefoglalóm.

Imádom az istenszimulátorokat. Black & White 1-2 mai napig a kedvenceim közé tartozik, és sajnálom, hogy nincs újabb rész. Főleg, hogy a VR technológia egyre elérhetőbb, és az a játék mintha amúgy is arra íródott volna… Bocs elkalandoztam. A játék még Korai Hozzáférésű, ha úgy tetszik béta. Megvannak a hibái, de nem öltem volna bele 10 órát és nem terveznék még 2-3x ennyit ha nem tetszene. Látom benne, hogy a tervezők mit szeretnének elérni, mi lenne a céljuk. Pár kisebb meglátásom lenne azért. 

 

Grafikailag a játék nem ad sokat, a 2000-es évek elejei korszakot idézi. Nem csúnya, de ismerjük az embereket, gyorsan aggatják az ocsmány jelzőt bármire, ami épp csak picit nem tetszik nekik. Engem speciel nem zavart, de piciny ráncfelvarrás az animációkra ráférne. A muzsikák száma, ami a háttérben fut elég kevés. Nem rosszak, de 10 óra alatt néhány 4-5 perces dallam hallgatása igen erős tud lenni. Speciel én az őrültebbek közé tartozok. Végig hallgattam a They are taking the hobbits to Isengard 4 órás verzióját és nekem 7-8 órán keresztül ment ez a játék zene is a háttérben, de ki kellett kapcsolnom. Negatív kritikaként hoznám fel? Nem! Egy 2-3 fős csapattól ennyi és ilyen munka nagyon ritka, főleg ha az ember kezdi sejteni mit akarnak csinálni és mekkorát vállalnak. Talán az egyetlen negatívumnak azt jegyezném meg, hogy nincs benne magyar nyelv érthetetlen okokból. Magyar szerepjáték magyar nyelv nélkül. Remélem ezt pótolják hamarosan, hisz a fő rajongó tábor még mindig idehaza tevékenykedik és nem mindnek van olyan angol tudása, hogy értse mi a küldetés a főkampányban, és mit is kellene tennie. Magyar Mágust a magyar népnek! 

Mindent összegezve, ez egy Korai Hozzáférésű játék, de nagyon várom, hogy mi fog belőle kisülni. Jelenleg Steamen 15 euróért, úgy nagyjából picivel kevesebb mint 5500 forintért érhető el. Akik szeretik a stílust, tudnak angolul, játszottak már hosszú, lassú lefolyású játékokkal mint vegyünk egy Heroes 2-3-4-5-6 lan partyt, szeretnék látni mi sül ki belőle, és szeretnék támogatni a fejlesztő csapatot, tegyenek vele egy próbát, de ne kész játékot várjatok, az később lesz, legalábbis nagyon remélem. 

Ha a fejlesztők olvassák ezen sorokat, szurkolok! Piciny ötlet ha tényleg olvasnák: 
Helyezzétek a játékot Ynev közeli, esetleg távoli múltjába főkampánykor, és legyen a cél, hogy időre készítse fel a játékmester a megfelelő szintű és felszerelésű csapatokat egy fő eseményre (pl: manifesztációs háború, zászlóháború, első és második dúlás… Nem ebben a sorrendben persze).

Azok, akik pedig játszottak vele, vagy játszani fognak várom/várjuk a véleményeket a kommentekben. Nektek, hogy tetszett a játék? Mit gondoltok róla?

[Vég kép]

 

Tair Játékbemutatója # Gamemaster: M.a.g.u.s – Avagy a Magyar Indie Istenszimulátor (PC)

Vélemény, hozzászólás?