Az alábbi cikk Magichorse (Bíró Péter) alkotása, mely pdf-ben az alábbi linkről tölthető le: Profán-mágikus-tárgyak
Beavatatlan … istentelen …közönséges … elterjedt … profán. Talán ezen szavakkal lehetne legjobban jellemezni azt a különleges mágiaformát, amiről nem hallani Yneven a leggyakrabban, mert már olyan régóta része a hétköznapi életnek és gondolkodásnak attól függően, hogy ki milyen messze él a civilizációs központoktól. Olvasni már korábban is sokat olvashattunk hajókról, amiknek fáját a korhadástól éppúgy különleges jelek óvják, mint nyüzsgő nagyvárosok házait a rágcsálóktól vagy éppen a tűztől.
Alábbiakban pedig olyan használati tárgyak kerülnek bemutatásra amelyek jelenléte és beszerezhetősége révén szinte minden nagyobb piac, magára valamit is adó kereskedő repertoárjában megtalálhatóak. Az eredetük azonban sokféle lehet: vagy egy mesterségében már a mágia művészetét elérő iparosmester alkotásai, vagy éppen egy a varázslatok világából leereszkedő személy életet jobbító és könnyítő hozzájárulásai a mindennapi emberek világának.
Az sem elképzelhetetlen, hogy valahol valaki éppen az effajta tárgyak készítését sajátítja el valahol egy céhben, amelyik büszke arra, hogy alkotásai kiemelkednek a tömegből és ezzel tovább öregbítik műhelyük és mestereik jó hírnevét. Akármilyen úton is induljanak ezen tárgyak, a végeredményt a Kalandok Kontinensének minden sarkában már egyazon névvel illetik a magukra valamit is adó tudós fők, bölcsek és filozófusok: profánmágikus varázstárgyak.
Jóllehet sárkányt ölni talán egyikkel sem fognak és így a legendákba sem foglalják majd bele egyiket sem, de biztosak lehetünk, hogy sok hasonló babérra törő vándor málhazsákján is lógott belőlük egy-kettő, hogy az életet és a kalandozást a maga számára megkönnyítse. A következőkben csak egy párat sorolunk fel közülük, de ha (úgymint egy dicső ibarai zsibvásárban) a kereslet látszik rá, akkor megteszünk mindent, ami hatalmunkban áll, hogy a kínálatot további darabokkal bővítsük a jövőben…
Rozsdarongy (6 ezüst)
Valójában nem is rongy, hanem egy vaskos, puha bőrkendő, amit hozzáértő alkimisták készítenek, megfelelő anyagokban való áztatással, eljárással. Ez a két tenyérnyi eszköz képes minden vékony, felületi vas rozsdát egy mozdulattal letörölni, mintha csak port törölne az ember. Kizárólag vasra és ötvözeteire működik és használat függvényében pár hónapnál tovább ritkán bírja. Viszont egy alaposan berozsdált teljes vértezet akár már egy tisztítás alatt is kimeríti azt a csekélyke mágiát, amit a bőr magában foglal, így egy eső után nem célszerű halogatni a megelőző ápolást.
Élfésű (3 ezüst)
Pár hematit szilánkot tartalmazó, könnyedén zsebre vágható kis eszköz, amibe a kívánt élformának megfelelő alakban egy „V” formájú bevágás található. A bevágás széleihez van enyvvel beragasztva a két féldrágakő szilánk. Egy kicsit kitompult pengét már pár, lassú vonással is borotva élessé lehet tenni vele, de még a durván csorbult kardokkal is boldogul a használója egy fertály óra alatt. Legnagyobb előnye ilyenkor mutatkozik meg, hogy műhely és köszörű nélkül segít, valamint a belefoglalt kevés mágiának köszönhetően nem eltávolítja a csorba anyagát, hanem visszarendezi azt a pengébe.
Félmágikus és mágikus fémek élezésére nem használható, nem elég erős hozzá. Mivel a forma adott, külön kapható kardokhoz, tőrökhöz, csatabárdokhoz, lándzsákhoz.
Iroh kupája (8 ezüst)
Valójában jellemzően kevésbé kupa, inkább bögre méretű eszköz. Kívülről keményre főzött, elsötétedett szalamandra bőr borítja, belülről pedig rézből készül a fala. Ha vizet töltenek bele és kétkézre fogják, a tenyerek melege aktiválja. Mintegy mágikusan fókuszálva és felerősítve ezt a meleget, a bögrében lévő víz egy perc alatt szinte teljesen felforr, ideális alapot biztosítva egy meleg teához.
Király-kő (3 ezüst)
Egy költöző madár csontjába foglalt, hegyes, füstkvarc szilánk. A csont egyik végét kifehéríti, másik felét különleges tintával feketére festik. Ha a csontot vízbe helyezik, vagy egyszerűen csak feldobják és hagyják a földre esni, az a fekete felével mindig Abaszisz felé, az ifini révkapitányság irányába fog beállni, legyen akárhány száz vagy ezer mérföldre is tőle a használója. Feltételezések szerint azért, mert ott dolgozták ki a receptúrát – megbízásra – az aszisz boszorkánymesterek.
Unikornis szarv kupa (15 arany)
Értékét nem is elsősorban az adja, hogy kevesen képesek elkészíteni, hanem hogy ritka a szükséges alapanyag. Valóban unikornis szarv szükségeltetik hozzá, bár az lehet akár természetes elpusztult egyedé is. Ebből adódóan, ha ilyenre vágyik valaki, az északi tenyésztők környékén kezdje az érdeklődést.
Különlegessége abban rejlik, hogy a belőle fogyasztott mérgeket szinte teljesen semlegesíti. Játéktechnikai szempontból ez azt jelenti, hogy a kupába töltött mérgek 6-ot veszítenek szintjükből, akár teljesen semlegesítve azokat. Ez egyben azt is jelenti, hogy az ebbe töltött alkoholos italok elvesztik bódító hatásukat. Az ízre a mágikus kupa nincs semmilyen hatással.
Ezüst veder (3 arany)
Használata elsősorban nemesi udvarokban jellemző, értékét főként az általában díszes kivitel és anyagválasztás adja. Eme különleges ágytál megkíméli az idős nemest minden kellemetlen szagtól, ha hív éjjel a szükség. Az edény naponta összesen legfeljebb 1 kg, az anyagmágia I. csoportjába tartozó matériát, ami belekerül, egyszerűen dezintegrálja, hasonlóan, mint az azonos nevű varázslói mozaik. Bár érdekessége, hogy elkészítésére nem csak varázsló képes a megfelelő formula és jelek ismeretében.
Húslepel (8 ezüst)
Állítólag erdőpillék haját szővik a natúr, selyem finomságú vászon szövétnekébe. Egy hónapig frissen tartja ami ételt beletekernek, ha amaz nem áztatja át az anyagot. Azaz ha a rendesen kivéreztetett húst, a friss kenyeret, vagy akár a gyümölcsöt gonddal beletekerik, hogy már egy légy sem férhet hozzá, akkor a lepel megőrzi, mintha nem járna felette az idő. Nem tudni honnan ered a receptúra és bár erdőpille valójában nem kell hozzá, azonban többféle egzotikus növény szála igen. A húslepelből egyszer másfél ynevi lábnál nagyobbat még nem sikerült működőképeset készíteni.
Komarkő (1 arany)
Mivel sok helyen inkább csak a finnyásak kényelmi eszközének tartják, ennek a kis, faragott amulettnek az ára borsos, pedig egy-egy betegséget terjesztő rovarokkal teli környéken életet menthet. A féltenyérnyi medalion két félből illeszkedik össze, bonyolult mintában kapcsolódik egybe a piros belű diófa faragvány és a merlinit kő. A végeredmény egy fura, gubbasztó bogárra emlékeztet. Hatásában taszítja a vérszívó rovarokat, zavaró legyeket a viselőjétől. Mivel más mágikus amulettel együtt viselve hatástalan, kijelenthetjük, hogy bizonyosan mágikus a hatás amit létrehoz.
Üdv!
Jópofák ezek a profánmágikus varázstárgyak. Külön tetszik, hogy több esetben valamilyen mágikus lény része vagy kisebb drágakő, féldrágakő kell az elkészítésükhöz. A Bestiáriumban is több lénynél említik, hogy egy-egy részük mennyire keresett alkimisták, varázshasználók körében, de az már ritkábban van kifejtve, hogy mit tudnak készíteni belőle. A drágakőmágikus tárgyakban is sok lehetőség rejlik, de az ETK-ban leírt arany és Mp-költségek miatt nagyon ritkán kerülnek elő (nálam, nálunk legalább is), pedig biztosan lehet azokból is gyengébb mágikus tárgyakat készíteni, amikhez nem kell többszáz arany meg 50-80-100 Mp átlényegítésre. Szerintem ezek jó példák mindkettő felhasználására.
Tisztelettel: Lord Nova
Megvallom az Iroh Kupája annyira tetszik h minden karakteremnek kötelező kellek lesz! És senki nem tarthat vissza attól h teát igyak 😀
Örülök, hogy tetszik!
Ahogy Nova is írja, sok helyen van utalás apróbb mágikus felhasználásra, ezt szerettük volna kicsit megfoghatóbbá tenni.
Amúgy Rúna cikkekben helyenként fel-fel bukkannak még kő alkalmazások, mint pl a Térkapuk 2.-ben a Kráni kapuk résznél a füstkvarcoké.