Milyen szép dolog is a szimmetria. S ahogyan a két egymásból kinőtt, táplálkozott és fejlődött cikksorozatunk egy (újabb?) közös sarokkövéhez érkezünk még könnyen el is érzékenyülhetünk, hiszen többször hittük már a kutatás évtizedei(!!!) alatt, hogy vége, nincs több, s még a mesés kincsekkel teli ’90-es évek sem tartogat már semmi újat a legnépszerűbb magyar szerepjáték számára. Aztán pedig de. Krad örül, mi örülünk és egy, az idő végtelenjében sóhajtásnyinak tűnő pillanatra idézzük fel együtt ezt a gyöngyszemet.
Egy 1994-ben alakult debreceni szerepjátékos klub kiadványa, akik láthatóan jó viszonyt ápoltak az akkori és helyi Valhalla üzlettel. Maga a kiadvány magát 1995 februárjára datálja, így mi is így teszünk képzeletbeli idővonalzónkon. Különös idők, hiszen alig egy hónapja indult útjára (újra?) a Holdtölte újság is, mely a Bíborholdot váltotta a standokon és a szerepjátékos szívekben. Későbbiekből tudjuk, hogy már több kiadó műhelyében izzott a munka, hogy a legtermékenyebb időszakát kiszolgálják-megteremtsék a hazai szerepjátékkultúrának. Az internet ugyan már éledezett, de csak gyerekcipőben járt itthon és az ilyen kiadványok adták (különösen vidéken) a hobbi savát és borsát többeknek, akik hozzájuthattak.
Mivel később sehol sem említik a Mohát, így második számról sem tudunk feltételezhetjük, hogy ugyancsak kis példányszámű darabban készült el. De önálló grafikusa volt, reményteli cikk- és novellaírói, egyedi világképük a különböző játékok tetkintetében. Nemrégiben az ynevi amazon több fronton is (kártya, irodalom) újra téma lett és ezért is lehet érdekes egy, a Harcosok, Gladiátorok, Barbárok (vagy HBG, ki hogy szereti) megjelenési évéből előkerülhet egy gyökeresen más alapokra helyezett női harcos (sokkal inkább egyedi harcművész) képe.
Emellett még tartalmaz M.A.G.U.S. játéktechnikát a magazin (szerényen inkább „javaslatot”) a Chi-harc számolását illetően és egy egyedi, érezhetően játékosi asztalnál született igényből fogant varázslói varázslatot. Világfüggetlen (macskás!!!) kalandmodult is tartalmaz a kiadvány, AD&D lényeket más világokról és még bestiaként (viccesen) a borítón látható „mascot” figurát is kidolgozták. A folytatásosnak szánt novella trilógia azonban (eddigi tudomásunk szerint) végül így csak töredék maradt.
Gondoljunk vissza kritika helyett jó szívvel erre a magazinra azt javaslom. Hősi korban született és érzésem szerint jó szándékkal (az bizonyos, hogy jó hangulatban). S amennyire a Keleti Város mai játékosait ismerem el tudom képzelni, hogy az a föveny korábban is lelkes, mókára könnyen kapható játékosokat és mesélőket termett mindig is, mióta a hobbink szele meglegyintette (lehet hogy hobbitok?).
Megtiszteltetés volt felfedezni újra ezeket a régi sorokat, és megőrizni azoknak, akik velem együtt élvezik a szerepjátékos régészkedés sokszor lassú munkáját, de az ilyen alkalmak remélem feledtetik velük a látszólagos akadozó munkát. Köszönetünket küldjük innen vissza oda azoknak, akik anno (valószínűleg sok nehézség és akadály ellenére) valósággá álmodták a Mohát. S hogy a vicceiken elmosolyodunk azt jelenti, annyira nem különbözünk egymástól teljesen.
Letöltés: Moha 1.0 (SCANN)
A cikksorozatunk elkészültében nagy segítségemre voltak különböző módokon a következő személyek: Mizsák Illés (Cather), Magyar Gergely, Thirlen, Tamás (Norris) Gábor, Kornya Zsolt, Gondos Máté, Körtvélyes Ákos, Maxwell Jobson. Nekik köszönhetően tart most ott a projekt ahol. Ezúton is köszönjük részvételüket a kutatásban, gyűjteményük megosztását, a digitalizálásban és katalogizálásban való részvételüket.
Magyar Szerepjátékos Fanzinokat összegző projekt dokumentuma: fanzinZ (2.1)
Jópofa, de úgy látom, hogy a bevezető oldal utáni oldal átcsúszott az utolsó előtti helyre a beolvasásban. 😉
Ahoy,
Khuriboow: tényleg ilyen sorrendbe van kötve az eredetiben. Minden hiteles.