Mielőtt belemegyek az ismertetésbe szeretném kiemelni, hogy az időkeret miatt nem minden témát tudtunk érinteni és a rendszer most esett túl az alfa1 teszten amelyet most követik az alfa2 és a béta1-2 tesztek. Így az ismertető nem teljes körű és nem a végleges terméket tükrözik!

Az idei könyvhéten a Delta Vision folytatta a készülő új M.A.G.U.S. szerepjáték rendszer ismertetését.
Ez alkalommal egy asztalnál szűk körben lehetett kérdezni és beszélgetni a fejlesztőkkel név és titulus szerint:

  • Nagy Huszár Imre (Magnus), rendszerfejlesztő
  • Erdélyi István (Raon), szerkesztő

Általános tapasztalatom, hogy mély világ, sokszínű rendszerismerettel és átgondoltsággal találkoztam a készítők részéről. Emellett nyitottsággal, kérdésekre érvekkel, példákkal válaszoltak. Nem érezem, hogy valami azért született mert valamelyik alkotó kitalálta, hogy úgy lesz és kész, hanem célok mentén.

Ezek a célok pedig:

  • Kalandozó központúság
  • Koherens szabályok

Fontos megjegyezni hogy a rendszer k6-t használ abból is egyet. Minden érték a karakternek 1-6 ig terjed. A játékosnak az x értéke alá kell dobnia. Persze a környezet/helyzet módosítók is közbeszólhatnak. Kérdeztük, hogy ez az érték tartomány nem kevés-e, de az eddigi tesztek alapján nem.

Kalandozó központúság:

A rendszer célja nem a világ részletes modellezése, hanem hogy Ynev(Satralis) világában mitől különlegesek a kalandozók. Mi az amitől egy átlagos elfszabásútól különböznek.
Ennek az egyik legerősebb támogatása a szabályrendszerben az un. befolyáspont. Ezzel a ponttal befolyásolhatja a dobások sikerességét a játékos és egy nehéz vagy végzetes szituációban helytállhat. Természetesen ez a pont el tud fogyni és bizonyos módon(nem tértünk ki rá) feltöltődik.
Egy kalandozó így képes túlerővel szemben többször is megállnia a helyét,  de ha elfogynak a pontjai egy hasonló szituációban levágják mint a malacot.

Képzettségek

A képzettségek terén az irány az hogy minél kevesebb képzettség (jelenleg 41 ebből 9 a mágiával kapcsolatos) ezt különféle gyűjtőképzettséggel éri el a rendszer.
Pl.: Műveltség ami belefoglalja az írás/olvasást, etikettet, heraldika. Történelem és legendaismeretet pedig egy kultúrkör képzettségbe tartozik más dolgok mellett.

Egy képzettség 2. szintje számít egy átlagos értéknek, de fontos hogy nem Ynevi átlag hanem kalandozók közötti átlag. A szabálykönyvben lesz iránymutatás melyik szint mit takar pl. x képzettség 5. szint Mogorva Chei.

Igaz lehet dobni mindig képzettségpróbát, de az alkotók így majd a szabálykönyv is azt ajánlja, hogy csak kérdéses vagy kritikus helyzetekben dobjuk és inkább az érvényesüljön mint pl. a régi rendszerben hogy ha megvan a megfelelő szint akkor hajrá.

Karakteralkotás

A karakter létrehozása során karakterpontokat oszthatunk el.
Nincsenek tulajdonságok a klasszikus értelemben. Egyéni vonások vannak amelyek szabadon megadhatóak de egy készlet is rendelkezésre áll ami elég rugalmas és a készítők elmondása szerint majdnem minden belefér.

A rendszerben nincsenek kasztok csak iskolák lesznek. A háttér az, hogy a világban  számos csoport van akik magukhoz gyűjtötték a tudást és az gyűjtik. Pl.: boszorkánymester szekták, fejvadász klánok… . Nekik a tudásanyaguk, varázslatkészletük és azoknak hatásai (lásd majd mágia) különböznek.

Jutalmazás

Nincsen se szint se tapasztalati pont.  A játékos befolyáspontot és karakterpontot, fejlesztheti az értékeit és képzettségeit, de lesz olyan érték amely csak alkotáskor meghatározható  utána nem fejleszthető.
Emellett a rendszer támogatja a célokat a játékban. A játékos a KM-el egyeztetve meghatározza a különböző távú céljait aminek teljesítésért jutalmat kap. Egy célpiramisként kell elképzelni valahogy így:

Célpiramis
Célpiramis

Jellemek

A jellemek kérdése még fejlesztés alatt, de annyi bizonyos, hogy a régit elvetik és ahelyett valami új lép be, vagy semmi. Olyan koncepció is van, hogy a hovatartozás (pl.: pyarroni értékrend) határozza meg a játékos cselekedeteit pl. elfoglal bizonyos célhelyeket.

Mágia

Két cél volt a mágia rendszer kialakításában az egyik az, hogy valami egyensúlyt hozni a harcos vs mágiahasználó vonalon a másik pedig hogy koherens legyen és minden mágia egyféle módon generálható és leírható.

Ahogy Magnus fogalmazott minden varázslat a csúcson összeér és egy varázslat többféle módon és hatásfokkal jelenhet meg a különféle mágiahasználóknál pl. egy tűznyíl más értékekkel tud használni gy tapasztalati mágus, máshogyan egy magas mágia alkalmazó stb…

A varázslatoknak van:

Alap értékeik amelyek minden permutációnál azonosak, sajnos csak az MP-t jegyeztem fel.
Illetve a mágiaformák szerinti változó :

  • hatásszint (tűznyílnál sebzés)
  • hatótáv
  • hatóidő
  • hatóterület (tűznyílnál mennyi nyíl) tulajdonságuk.

Ez mint minden 1-6-ig terjedhet. Minél nagyobb az érték annál erősebb a varázslat, de az értékek összeszorzódnak és annyi kör lesz a varázslás ideje. A szegmensek az egész rendszerből száműzésre kerültek.
Minden tulajdonság egy képzettséget is takar és csak akkor tudja elsütni a varázslatot a játékos ha rendelkezik a bizonyos képzettségszinttel vagy  életbe lép a rituálé szabály amellyel bizonyos hátrányokkal sújtva mégis ellőheti a karakter.

Maga az hogy slot alapú, MP alapú vagy kifáradásos varázslás legyen nincs kőbe vésve de jelenleg a tesztek alapján az MP működik és használják.

A pszi diszciplínák is ezen rendszer alapján vannak létrehozva, de nincs átjárás.

Harc

Mint említettem nincsenek szegmensek. Csak körök és azon belül 1 fő és egy kiegészítő cselekedet. A cél a harcrendszernek hogy átlagosan (befolyáspontok nélkül, nem heroikus üzemmódban) 2-4 kör alatt vége legyen.
Van FP és ÉP is, de az FP-ből jóval kevesebb mint eddig.
Fegyvereknél számít a méret így egy tőrrel szinte lehetetlen egy fattyúkardos páncélos embert legyőzni.
Képzettség számít a harcnál is és az, hogy mennyivel lett alatta a dobás ez a Sikeresség.

Sebzés=(fegyver SÉ – SFÉ) x Sikeresség
Kötelező ÉP sebzés is van fegyverenként x sebzésenként.

Dobó fegyver pedig célzó fegyvernek minősül.

Könyv

A leginkább érdekes és játszott részek kapnak helyet az alapkönyvben, hogy ne legyen 1000 oldal és a kiegészítőknek is legyen szerepe.
Készítők ígérete, hogy minden leírás tartalmaz majd újat és ne legyen az olvasó érzése, hogy valahonnan kimásolták és beillesztették.
Kiemelt helyet kap egy kalandmesteri rész, amely kalandötleteket is tartalmazni fog.

Világról

Még mindig a Hetedkorban járunk és csak addig lesz történelmi említés ameddig a regények tartanak, tehát a Manifesztációs háború és az északi Tier nan Gorduin szál nincs lezárva. Cél hogy az Észak és Dél történelmét végre szinkronba hozzák.

Szó volt arról is, hogy szeretnék kidolgozni azt is, hogy a Hetedkor embere (nem kalandozó) mit tudhat a világról.
A mágia Yneven az eredeti világképet tükrözi, tehát az átlag emberek által használt profán mágia jelen van a mindennapokban  (kártevő riasztó átkok stb.) és ezek le lesznek képezve is.  Viszont az alkotók kiemelték, hogy a rendszer nem korlátozza, hogy mindenki a saját Ynev képén játszon.

Tesztelés

A tesztelés során meglepetés volt, hogy milyen könnyen alkalmazták a befolyáspontokat a játékosok, a tulajdonságok hiánya első körben zavarta a tesztelőket de azzal is sikerült megbarátkozni.
A képzettségek bővülését hozta a tesztelés. Eredetileg 31 volt, de a játékok során ezt bővíteni kellett. A készítők célja a legfeljebb 50 képzettség.

A béta tesztekre most lehet jelentkezni Június 26-ig interneten keresztül amelyről infót itt találtok: Béta tesztelés

 

Összegzés

Az elmondottak alapján a szabályrendszer a narratívabb irányba mozdult, kalandozó és képzettség központú ami a gyors harcot támogatja. Jó lenne látni a végeredményt, hogy hogyan is áll össze egésszé, de az irány tetszik amit láttam, hallottam.

 

UI: Ne csapja be magát senki aki szeret olvasni, hogy megállja a sok könyv között, hogy csak egy beszélgetésre megy ki és nem csábul el az akciók láttán, mert azon kapja magát hogy tele a keze szatyrokkal.

Betekintés az új M.A.G.U.S. szerepjáték rendszerbe

3 thoughts on “Betekintés az új M.A.G.U.S. szerepjáték rendszerbe

  • Sziasztok!
    Amúgy, mi hír az új M háza táján?
    Olyan üresnek érzem a hírfolyamot, vagy csak “hamari” lennék, ahogy Szilszakáll mondaná ?;)

  • Ahoy,

    tudtunkkal elkezdődőtt az alfa fázis tesztelése mellett a rajongók véleményezése kérdőíveken keresztül az újonnan létrehozott kiadói-fejlesztői-magus blogon. Éppen nemrég, pénteken érkeztek el annak az első szakaszának a végére az ötödik kérdőívvel, aminek lezárultával kiértékelik az addig összejött véleményeket és összehangolják a tesztanyaggal. Ez biztos hatalmas munka lesz és mi sok sikert, kitartást tudunk kívánni hozzá.

Vélemény, hozzászólás?