Mi gátolhatná meg a bátor felfedezőket és kalandra éhes vándorokat? Vannak kapuk, amiken átlépve a mindennapi nyűgök maguktól zuhannak le a vállunkról és olyan helyekre vezetnek el, amiket csak el tudunk képzelni. Ma egy ilyen utazásra invitállak titeket időn és téren át egy felhőtlenebb helyre és korba. Csak arra ügyeljetek, hogy nyitott elmével kövessetek és nem kevésbé nyitott szívvel. Jöjjetek hát és fedezzük fel együtt újra azt a különlegességet, amiről ma regélek nektek …

maxresdefaultAbban a korban, amiről mesém szól, a video- és számítógépes játékok milyenségre függetlenül mind értékek voltak. Nagy szó volt, hogyha valakinek teljes játékai voltak … nem hogy eredetiek. Akkoriban tanultuk meg a szemünk láttára kifejlődő számítástechnikai szakkifejezéseit is. Ilyenek mint a shareware (vagy demo) és mai témánk hívószava, a freeware. Bár előbbivel is éveket (!!!) lehetett szórakozni, hiszen egy jól megtömött demo cd-n rengetek nyalánkság akadt, mégis a freeware az egy egészen különleges állatfaj volt.

„Az-mi-az?” Kérdezhetitek joggal. Olyan programok (esetünkben játékok), amiket nem feltétlenül egy nagyobb cég/kiadó/fejlesztőcsapat hozott tető alá hanem unatkozó programozók, művészi hajlamokkal küzdő informatikusok és úgy általában lelkes amatőrök, amint kedvenc játékuk mechanikáját igyekeznek mímelni vagy éppen a saját képességeiket próbálgatják. Manapság ez a ’szcéna’ elsősorban telefonokra fejleszt, kicsit korábban flash alapú alkalmazásokban volt jelen, de akkoriban ez még nem vált külön a nagyköltségvetésű programoktól.

Voltak különböző játékkészítő programok, külön is árultak ilyeneket, amivel egyszerűbb dolgokat lehetett tető alá hozni és adott esetben jól is működtek. Nem beszélve a pályakészítőkkel megáldott játékokról, amik meg aztán újra és újra rátaláltak a következő játékos nemzedékükre. (tudtátok például, hogy Komattre rengeteg Quake 2 pályát készített anno és erre egy külön oldalt üzemeltet mind a mai napig?) Ilyen program volt az RPGMaker sorozat is, amivel elsősorban jrpg típusú játékokat lehetett létrehozni.

amnScreenshot6A ’jrpg’ a „japanese-roleplaying-game” rövidítése (ne forgasd a szemed, nem mindenki születik úgy, hogy ezt tudja). Ez a stílus napjainkra kihalt vagy felismerhetetlenségig eltorzult … kevés vegytiszta képviselője maradt, manapság vagy elmennek abszurd módon az akció és ügyességi irányba (arpg) vagy logisztikai rémálommá fajulnak stratégiai elemekkel (srpg) feldúsítva az eredeti receptet. Magam részéről a műfajt én a Dragon Quest és Final Fantasy címek első részeitől jegyzem a Lost Odyssey-ig bezárólag. Mint minden keleti dolog az európai ember számára, ez is szinte az első pillanattól kezdve szélsőséges érzelmeket vált ki belőlünk: életünk végéig olthatatlanul gyűlöljük vagy szeretjük.

Jómagam az utolsóba tartozom, de azt meg kell jegyeznem, hogy sokkal több ilyen játékhoz volt szerencsém, mint amit be is fejeztem … amit pedig befejeztem azt volt, hogy többször is. Sajátos egy stílus ez, érzésem szerint még azok is, akik amúgy szeretik más és más miatt kedvelik. Ez az ami miatt definiálásába, rövid jellemzésébe sem mennék bele szívesen. Inkább itt van egy teljesen másik: az olyan belső nézetes lövöldözős játékok, amik rendszeresen kiveszik a kezedből az irányítást és tulajdonképpen helyetted játszanak ezennel neveztessenek TFPS-nek, mint theatric-first-person-shooter. UFF, én beszéltem!

A másik érdekessége ennek az időnek, hogy a játékok elterjedését és a komolyabb programok népszerűsödését nehezítette egy prózai ok: a nyelvi akadályok. Sajnos egyetlen 486-oshoz vagy Pentiumhoz sem járt angol nyelvvizsga vagy chip. Az a kevés játék pedig ami valamiért magyar fordítást kapott (vessünk digitális keresztet) egyszerűen anekdótákba illően rossz volt … az alámondásos kazetták korát idézte, nem utolsósorban pedig volt, hogy konkrétan tönkretette a játék programját (pl. a Shogo-MAD játék magyar verziójában NEM lehetett irányítást változtatni).

Aztán történt valami … felnéztünk az égre és megpillanthattuk a holdsárkány szárnya által vetett árnyékot. Miféle csuda ez? Ilyet még sohasem láttunk, mert hogy ilyen nem is volt még … csodájára jártunk és még a legkőszívűbb emberekben is meglágyított valamit a látvány. A kicsit bő lére eresztett bevezető után most már egy kicsit konkrétabban le merem írni, hogy mi is történt és miért fontosak a fentiek úgy általában és egyáltalán. Az idő tehát a DeLorean kijelzőjén a ’90-es évek vége … még vannak értékek.

emlogo_www.kepfeltoltes.hu_Egy PC Guru cd-mellékletén leltem rá az Emlékcsavar nevű játékra, ami aztán futótűzként terjedt szét ismerősi körömben. Ez a teljesen magyar nyelvű jrpg Pivarcsi Gábor (aka Pivi) nevével fémjelzett Moondragon Entertainment alkotása volt. A történet szerint Ron, a magányos nindzsa-zoldos, Trimance szigetre érkezik egy kereskedőt kutatva, de helyette hamarosan találkozik egy titokzatos lánnyal és annak rendje és módja szerint belekeveredik a Birodalommal szembeni Ellenállás mozgalmaiba … a játék az RPGMaker 95-ös verziójával készült, de mai gépeken és operációs rendszereken is elindul.

Nekem személy szerint a holdsárkány alkotások közül ez a kedvencem, igaz, ezt ismertem meg hamarabb és végig is ezt játszottam többször. Lelkesen jártam körbe barátaimnál, akiknek ne lett volna még meg abban az internettelen világban a játék és a féltve őrzött újságmellékletről telepítettük mindenkinél fel. Nagyon nagy dolog volt ez … még úgy is, hogy a fülbemászó dallamok és zenék egy része (???) számunkra akkor még nem ismert konzolos jrpg-kből voltak átemelve. Okkal hihettük volna, hogy a varázslat egyszeri és megismételhetetlen. Tévedtünk.

amnScreenshot3Egy zuhogós hideg napon nyomódott az arcom az újságosnak évekkel később. Tekintetem megakadt az akkor új Gamestar magazinon, aminek már a borítóján(ak egy kis sarkában) azzal hergeltek, hogy a lemezen megtalálható az Amnézia című játék, ami a Moondragon Entertainment új alkotása. Ez az újabb RPGMakerrel készült játék szebb és több is volt, mint elődje, látszott, hogy mennyi munka volt vele. Nem kevésbé varázsolt el mire végre elejétől a végéig játszhattam vele. A történet szerint Ron K. Blade, egy nindzsa-zsoldos, évek óta amnéziával küzd, mikor egy megbízatás során találkozik egy lánnyal akivel olyan utazásra indul … stb, stb.

Talán érezhetőek átfedések a két játék indulása között. Ennek ellenére azonban két teljesen különböző játékról van szó, minden tekintetben. A Moondragon játékok világai általában hasonlóan steampunk-os, léghajós helyek (az utóbbi játék még inkább). A történetek a jrpg-k íratlan törvényei szerint jóleső, meleg érzésekkel töltik el az embert, szereplői általában naivak és végtelenül jó szándékúak … pedig sokszor (piha, mindig) gonosz erőkkel kell szembenézniük, hogy erkölcsi igazságuknak érvényt szerezzenek (így van, tompa és kevésbé tompa fémtárgyakkal).

Az Amnéziában egyébként már Pivi saját szerzeményei is szerepelnek, mint betétdalok. Tudomásom szerint a Moondragon után/közben zenei pályáját építgette és teszi azt gondolom mind a mai napig (egyébként remek dalai vannak/voltak a zenekarával, mikor utoljára néztem). Sajnos terveikkel ellentétben a „sorozat” harmadik darabja (a játékok nem összefüggőek), az Idővihar soha sem jelent meg. Az elkészült technikai dokumentációt fel is rakták honlapjukra abban a reményben, hogy valaki folytatja a munkát, de időközben a honlap is megszűnt. Ebből a szempontból szomorú történet ez …

homepage-rpg-maker-xpEredetileg én is egyfajta nekrológot akartam írni kedvenc magyar játékfejlesztő csapatomhoz, de történt valami. Miközben elkeseredetten kerestem és kutattam, hogy hol lehet még letölteni a játékokat a honlap megszűnése után óvatlanul kipróbáltam megint az Emlékcsavart, hogy működött e … hát … 10-12 órán át biztosan. Beszippantott a nosztalgia és a hangulat, mely utóbbi a legnagyobb játékok sajátja. Ehelyütt szeretnék emléket állítani ezeknek a nagyszerű programoknak, hogy aki keresse majd megtalálja, aki megtalálja játszhassa őket és így soha se vesszenek el.

Letöltés:               Emlékcsavar                      Amnézia            Extra:     Karácsonyi Amnézia

U.i.: lehet olyan műfaj megjelölés, hogy mjrpg? magyar-japán-rpg? vagy az már sok? jólvanna … 😀

Emlékcsavar és Amnézia, avagy a Holdsárkány nyomában

5 thoughts on “Emlékcsavar és Amnézia, avagy a Holdsárkány nyomában

  • Imádom mind a két részt. Elfogott a nosztalgia. Egyébként a stílus maga nem halt ki az androidos telefonokra, tabletekre megjelent néhány „rpgmakeres” (én csak így hívom) játék. Köszönöm a cikket, és a játékot is ha lesz pár unalmas szabad órám tuti játszani fogok velük 🙂

  • Sziasztok, öröm hogy mégsem halott teljesen ez az rpg maker játék magyar körökben, így
    szíves örömest osztanánk meg veletek elkészült játékunkat,
    az RPG maker VX ACE vel.
    A társ és annak fontosságáról szól,
    amely néhány hetes kikapcsolódás mellett,
    sok fejtörőt, kalandot, rengeteg csatát, pályát,
    mellék küldetést, és persze az igaz szerelmet tartalmazza.

    Bővebben:

    A játékot saját szórakoztatásunkra kezdtük csinálni, egyszerű kis unalom űzésképp.
    Mi sem hittük, hogy közel pc game szintre növi ki magát, az egyszerű
    kísérletezgetés, a nevezett rpg maker vx ace remekével, mind méret,
    mind pedig játék idő terén, mivel a fejlesztői ill. a tesztelt
    legjobb idejű végigjátszása is közel több napot vett igénybe.
    Játékosi szinten ez az idő jóval több akár több hét is lehet.

    Bővebb infó a játékunkról itt:

    http://rpgmaker.hu/viewtopic.php?f=10&t=336

    Jó játékot, kellemes idő töltést hozzá mindenkinek:)

  • Ceresz: egy közvetlen letöltései linket is tudnál adni? Nem találtam a fórumok között és a honlapon.

Vélemény, hozzászólás?