[Irónia-méter: 33%]
Létezik egy híres film, amely meglepő párhuzamokat mutat a M.A.G.U.S. korai világképével.
Szerintem nem találod ki előre, melyikre gondolok!
Fogadunk!?
Ha te nyersz, gratulálok – ravaszabb vagy mint hittem!
Ha én nyerek, meg kell (újra) nézned – ezzel is esélyt kapva a visszavágásra 🙂
… Ez …
… (dobpergés) …
… a …
… (dobpergés) …
… film …
… (dobpergés) …
… a …
… (DOBPERGÉS) …
Több mint testőr!
Igen, a kritikusok által lesajnált, a tömegek által viszont imádott romantikus thriller Kevin Costner és Whitney Houston főszereplésével. A „Titanic” film a Titanic előtt!
A film 1992-es, azaz egy évvel előzi meg a M* KKUK megjelenését.
Ekkor Novák Csanád és Nyulászi Zsolt már évek óta meséltek valami D&D szerűt közös világukon, és már kiadásra kerül két Yneven játszódó regény: A Halál havában (1990) és az Észak lángjai (1992). A GuRúnában és más fanzinokban pedig sok-sok részlet derült ki a készülő új szerepjátékról. Ugyanakkor több forrásból (M* példajáték, 94-től megjelent modulok) tudjuk, hogy ekkor még messze nem volt egységes és kiforrott Ynev világképe.
Nemrég újranéztem feleségemmel a filmet, mert még nem látta. Nem az lepett meg a legjobban, hogy sokkal jobban tudtam érteni és élvezni, mint anno gyerekként, hanem a sok-sok hasonlóság.
A félreértések elkerülése végett: Nem állítom, hogy a Több mint testőr meghatározó ihletforrása volna a M.A.G.U.S.-nak, ez abszurd elmélet volna! Azonban egyértelműen kimutathatóak egyezések – és talán valamiféle hatástörténet is!
Lássuk 7+1 pontban tételesen is a hasonlóságokat – természetesen Rontócokkal (SPOILERS!)
- INTRÓ
A film azzal indul, hogy főszereplőnk, a Testőr sikeresen megmenti egy ügyfelét. Ez egy tipikus James Bond filmes fogás – a filmet az előző küldetés tetőpontjával vezetjük fel.
Az ekkorra megjelent két M.A.G.U.S. regény ugyanezt a formátumot használta.
- DOBÓTŐR
A Testőr meghökkentő vonása, hogy profi késdobó. Már miért is kéne egy amerikai testőrnek tudnia mesteri szinten tőrt dobnia? Ez a filmben többször is visszatér mint motívum, dobótőrök és konyhakések repülnek ide-oda – a kamera szinte fetisizálja a pengehajítást. Valamiért nagyon férfias dolognak ábrázolják azt, hogy valaki képes célba dobni, sőt ez győzi meg a megbízót is arról, hogy főszereplőnk képes lesz megvédeni(!?) a célpontot. Kocsmaromantika!
Természetesen azért ért ennyi jól egy testőr a tőrhajításhoz, mert fejvadász kasztú! 🙂 Aki emlékszik a Rubin kódexes / fénymásolt AD&D-s időkre, az tudhatja, hogy bár természetesen voltak bőven hajítófegyverek, de a többség a lőfegyvereket favorizálta. Csak a megjelenő M.A.G.U.S.-ban vált ennyire fontos tartozékává minden kalandozó számára a dobótőr!
Nyilván korábban is léteztek nindzsa- meg kungfufilmek, de a Több mint testőr tette a széles tömegek körében is népszerűvé a késhajítást – miként sokkal később az Éhezők viadala az íjászatot.
- A FŐHŐS
Testőrünk első látásra egy átlagos fickó béna frizurával. A látszat azonban csal!
Ő egy a Karrierje Csúcsán Visszavonult Vérprofi! Végtelenül Magányos, csak a Munkájának él. Nem tud hosszasan egy helyen maradni, mert hajtja a vére! Valójában egy belül érző, Megtört Lélek, aki sohasem tette túl magát azon, hogy amikor nem dolgozott (!), sikertelen merényletek követtek el a kliense (Reagan elnök) ellen.
A Testőr nem szorul rá arra, hogy dolgozzon. Nem a pénzért teszi, egyszerűen csak ez az Élete. A gazdag megbízónak kb. térden állva kell könyörögnie, hogy sok pénzért vállalja el a melót.
Tier Nan Gorduin eddigre már kiforrott személyiség a regényekben. Remélem mindenki érzi a sötét terheket hordozó, nyughatatlan, de vérprofi Nagybetűs Kalandozó irodalmi kliséjét visszaköszönni.
- NŐÁBRÁZOLÁS
A megmentendő személy igazi posztmodern femme fatale:
- olyan tehetséges és híres, hogy énekesnőként Oscar díjra jelölik (na jó, nem)
- rendkívül szeszélyes
- szókimondó („But I can’t fuck you”)
- kétarcú, akár a Metropolis (1927) nőalakja (a filmben cameozik is a gépember!)
- valódi modern, feminista nő, de azért nyilván a Testőrért lesz igazán oda
A film minden nőszereplőjére igaz amúgy, hogy olyan érzelmes alakok, akik tele negatív érzelmekkel. Központi témák az irigység, a féltékenység, a családi intrika – amelyet csak a gyerekek iránti ösztönös gondoskodási vágy írhat felül. Értsd: teljesen oké megöletni a testvéredet, de a testvéred gyereke, na, az már TABU!
Hasonló nőalakokat gyakran látunk viszont az Ynev csalfa, „keményen baszó” főnökasszony típusaiban (by elGabor). Ugyanilyen érdekes az elsőre össze nem illő, tűz és víz jellegű karakterpárok szenvedélyes viszonyának motívuma (l. pl. Renegát).
- PARANOIÁS TÚLKÉSZÜLÉS
A Testőr tetőtől-talpig átalakíttatja a védett személy birtokát. Nem bízza a munkát másokra, személyesen felügyeli a munkálatokat. Mindezt teljességgel feleslegesen, mert védence természetesen kisétál az „szupererődből” és ott törnek ellene!
Tudjuk, hogy a tipikus kilencvenes évek végi M* kaland lényegében a kiberpánk kalandstruktúrát követte fantasy verzióban, „csak kicseréljük az öltönyös gecit a gróf úrra vagy egy sötétköpönyeges alakra, a céges bázist/pusztulatot grófi latifundiumra/kisvárosra), a technonindzsákat pedig fejvadászokra, de egyébként a Missön, a Kényszerítő Eszköz, a Nagy Háttérmachináció és a Céges Átbaszás úgy ahogy van, ynevi analógiákra konvertálható.” (elGabor)
Namost a CP2020/Shadowrun kalandok tipikus kerékkötője a játékosok paranoiás túltervezése, amely természetesen a legelső próbadobásnál szétesik. Itt ugyanezt láthatjuk.
- SZAMURÁJOK
A főszereplők a Yojimbo-t nézik.
Tudjuk, hogy a M* készítői sok ázsiai akciófilmet láttak, de én nem tudom, mikor. Tippem szerint a rendszerváltás utáni hangalámondós-VICO filmes hullámban. Ha már a Több mint testőr előtt is ismerték Kuroszava mesterművét, akkor a korszakhoz képest rendkívül művelt emberek voltak!
A filmben egy igazzy szamurájkard is előkerül. Olyan éles, hogy a rásuhanó kendőt is elvágja! Ez a szamurájkard fétis 2 évvel a Ponyvaregény előtt történt!
- AZ ELLENSÉG
Főhősünk a merénylővel küzdve a sötétben vakharcot kénytelen alkalmazni…
Ellensége ráadásul annyira fanatikus, hogy még a megbízó és a megbízás megszűnése után sem hagy fel a küldetés végrehajtásával! Később megtudjuk, hogy a merénylő valójában a Testőr régi munkatársa – bár személyiségben szöges ellentéte, igazi galád alak. Egy személyvédelemben képzett ember tehát tökéletes orvgyilkos is volna egyben?
Hát persze, hiszen FEJVADÁSZ! Tessék, egy idézet: „[A fejvadászok, h]a elvállalnak egy küldetést (gyilkosságot), akkor történjék bármi, azt végre kell hajtaniuk – még saját klánjuk vagy családjuk sem fékezheti meg őket többé.” (ETK, 36. oldal). A film akciójelenetei lényegébe fejvadászok és ellen-fejvadászok jelenetei.
+. TOVÁBBI GAGYI FORDULATOK ÉS FILMES KLISÉK
- A buta NPC a barátotok lesz, miután legyőztétek harcban
- Betűüzenetek, amelyek nem vezetnek sehova (red herring)
- Nem is az a merénylő, akit először hiszünk
- Szürreális módon álcázott merénylőfegyver (előképek: mankóba, gipszelt karba rejtett lőfegyverek, illetve lantból lövés…)
- A merénylő fegyvere tökéletesen álcázott, de valamiért látható lézercsíkot húz a célzóberendezés…
- A Testőr méterekre van a védencétől, de annyira gyors, hogy pont időben ér oda hozzá, gyakorlatilag gyorsabb a lövedéknél…
Akivel még egyik sem fordult elő Yneven, az valószínűleg nem játszott a kilencvenes években.
Túlzás nélkül megállapíthatjuk, hogy a Több mint testőr kvintesszenciális korai M.A.G.U.S.-os film is lehetne, ha nem játszódna modern környezetben. (Ki ír belőle modult?)
Amit már nehezebb utólag megállapítani, hogy mennyiben van szó pusztán csak egybeesésekről, és mennyire rejtett hatástörténetről. Mennyire határozhatta meg a film a később megjelenő szerepjáték világképét?
A Több mint testőr mozikba kerülésekor a felemlített motívumok egy része más jelen volt az Yneven játszó történetekben, így az egyirányú ihletés kizárható. Ugyanakkor letagadhatatlan a filmben ábrázolt Testőr, és Ynev sajátosan magyaros fejvadászképe, valamint a felbérlehető Kalandozó archetípusa közötti kapcsolat.
A Több mint testőr meghatározta és teljességgel átitatta a korabeli közhangulatot – emlékszem, hogy a csapból is az I will always love you feldolgozása szólt. A film annyira egy húron pendült az aktuális korszellemmel, hogy csak kevesen tudtak szabadulni a hatása alól. Tudattalanul is megfertőzte a kreatív agyakat, ahogy a fránya slágerek teszik a fülekkel.
Ha más nem is történt, a film legalábbis ráerősített egy-két már “nyomokban tartalmazott” Ynev elemre és sztereotíp motívumokként hosszabb időre bebetonozta őket a szubkultúránkban.
[Ez a cikk az E P I C L E V E R lelkes Patreon támogatóinak köszönhetően készülhetett el: Dii, Éberen Őrködő, Guildenstern, Kovács Zoltán, Kovács Zsolt, Sátori László, Vértesi Péter. Szerepjátékos magaskultúrát mindenkinek!]