Oothr az Árnyékjárók ork törzs hérosza és védelmezője, valamint átka is. Igen kettős a megítélése az orkok között, de ahhoz nem fér kétség, hogy jogosan kapott helyet az orkok félistenei között. Leszármazottai testében él tovább, így játszva ki újra és újra Orwella átkát, ezért saját gyermekei is rettegve mondják ki nevét.
„Nem félek.
Nem félek.
Bátor vagyok.
Sámán vagyok.
Én Oothr vagyok!
De nem… az nem én vagyok!
Én nem Oothr vagyok!
Én a fia vagyok!”
John J. Sherwood, Örökség
Oothrral könnyebb dolgom volt mint a korábban megjelent Vordak sámánnal, hiszen, nem csak a Summarium leírására támaszkodhattam hanem, született egy nagyon érdekes novall John J. Sherwood tollából a Gro Ugon farkasai kötetben, Örökség címmel, ami nagyon jó belátást enged abba, hogy mégis milyen a lelki világuk ezeknek az orkoknak. A kaszt a továbbiak alatt érhető el.
Orkok a játékban (Magyar Gergely)
Érdekes színesítés, és tök jó új lehetőség az ork-kedvelőknek! De sem a pszit, sem a varázslónál erősebb mentális dobáskódot nem tartom indokoltnak.
A Sherwood novellából és a Summariumból indultam ki a pszivel kapcsolatban, ott erősen pszi használatra utal amikor az elméje körüli pajzsokrol ir
A dobaskodon pedig azért húztam feljebb, hogy kompenzálja a levonasokat túl sok levonast kapnak a szellemi tulajdonsagaikra, és így nagyon jó eséllyel nem tudnának puszit használni, szóvá annak igazából ennyi a szerepe.De ez igazából csak az asztalt érinti.
Üdv,
Értem, amit írsz, és egy szemszögből teljesen logikus is, mert így tudjuk jól beleilleszteni a mágikus (ezesetben pszi-) világképbe – de ami bejött a réven, szerintem elment a vámon – ez magával hozta a dobáskódok felfelé-tolását, de kompenzációja nem lett: pl. azok a főértékei nem lettek lefelé tolva, amikben meg pluszt kap a faj, ez lógott ki nekem, illetve, hogy nem tudom elképzelni hogy hol tanulja meg a pyarroni módszer más diszciplínáit. Én úgy oldottam volna meg, hogy mondjuk fp-ből tud statikus pszi-pajzsokat építeni, illetve talizmánokat is tud készíteni, de az meg egy újabb „kivétel”. Mindegy is, ezen nem fog múlni, nagyon nehezen tudom elképzelni egy hagyományos kalandmodul résztvevőjeként a kaszt igen kevés képviselőjének egyikét amúgy is. Inkább csak kifejezetten rájuk írt modul esetén, ahol meg egy ilyen apró dolog semmiség ahhoz képest, milyen színes és izgalmas lehet vele játszani, és neki mesélni!
Köszi, hogy megírtad! 🙂
Egyetértek CS-vel. Az önmagában jó dolog, hogy a különféle héroszt tisztelő ork sámánokat kidolgozod külön alkasztnak, szerintem is van ennek létjogosultsága. Azonban nekem van 3 problémám, ami miatt én nem szívesen venném át és használnám ezt az Oothr sámánt egy az egyben:
1. Az orkok és a pszi témakörét a Summarium 168. o. (és az általad fentebb linkelt MG-féle Orkok a játékban 39. o. is) taglalja. Az ezekben leírtakkal teljesen szembe megy az, hogy 1. szinten megadod neki AF-on, 5. szinten pedig MF-on a pszit. Azzal nem lenne gondom, ha olcsóbban tanulná, vagy ha több Kp-ja lenne, hogy meg tudja venni, de én nem szeretem, amikor valami szándékosan ignorálja/felülírja a korábban leírtakat. Tehát én értem és elfogadom, hogy az Oothr-sámánoknak gyakran van pszijük, és elfogadom erre a Sherwood-novellás hivatkozást is, de ez nem indokolja, hogy minden Oothr-sámánnak legyen pszije ingyen.
2. Ami az Oothr-sámán dobáskódját (abból is az Intelligencia, Akaraterő, Asztrált) illeti: azzal nincs gondom, hogy jobb, mint a „sima” ork sámáné, az viszont mindenképpen túlzás, hogy jobb, mint a varázslóé. A varázslónak mindháromra k6+12+kf a dobáskód, ennél szerintem mindenképpen rosszabbnak illene lennie. Értem én, hogy az ork faj miatt lejön belőle, de akkor is.
3. Amit viszont végképp nem értek, az az, hogy 2 pszi pontért 3-as statikus pajzsot építenek maguknak. Ilyet nem tudnak csinálni a papok, varázslók, slanek sem, akik kyr vagy slan pszit használnak. Nem érzem indokoltnak, hogy pont a pszitől amúgy is távol álló orkok egyik alkasztjának legyen ilyen képessége. Az orkoknál elvileg nagyon-nagyon ritkának kellene lennie annak is, hogy van egyáltalán pszije, még ritkábbnak annak, hogy MF-ú pszije van. Így meg a másfélszeres pajzsépítéssel egy 5. szint fölötti Oothr-sámán jobb statikus pajzsokkal bír, mint egy azonos szintű pap, paplovag, boszorkány, boszorkánymester vagy tűzvarázsló, hiába csak 5. szinten lett MF-a, ezeknek a kasztoknak meg 1. szinttől már megvolt.
A helyzet az, hogy ezt másképpen nem tudtam értelmezni mint pszi:
„Az viszont kétségtelen, hogy az állandó paranoia az orkság leghatalmasabb mentalistáivá edzette a sámánjait; némelyikük olyan bástyafalakkal védi az elméjét, hogy azt egy pyarroni szerzetes is megirigyelhetné.”
Ugye a történet szerint valami Crantai ereklye van Oothrnél elvileg ami lehetővé teszi neki a test váltást, de mivel erről nincsenek pontos írások, én sem akartam bele menni és azzal sem akartam takarózni, „hogy nem pyarroni, de annak felel meg”, úgyhogy a miértjét ezért hagytam ott. És tényleg nem akartam a statot feljebb tolni, de a k6+12 esetén 66% eséllyel nincs meg a pszije a karakternek ami a játéktechnikába fontos a kaszt számára (-4 asztrált kapnak ugye, és a faji maximum értékük miatt még így sem haladhatja meg a 12t!). Persze mondhattam volna, hogy az asztráljuk 10+1k2, de nem tartom jó dolognak, hogy a kaszt dobáskódjába egy az egyben beimplementáljam a faj statisztikáit, így ez volt az egyetlen vállalható megoldás arra, hogy feloldjam ezt a problémát.
Nova: a fenti idézetet sajnos mással mint pszivel nem tudom magyarázni. Kevés varázslat van ami képes védeni az elmét és azok sem maradandóak. Amikor döntenem kellett, hogy a leírt hangulati elemekkel megyek szembe vagy megtartom azt amit a kaszt statisztikáihoz írt a summarium, akkor inkább az előző mellett döntöttem, hamár úgyis teljesen új statisztikákat kap a kaszt.
A pszi miatt kellett sok mindent átgondoljak, de ha egyszer kiemeli a summarium, hogy: „némelyikük olyan bástyafalakkal védi az elméjét, hogy azt egy pyarroni szerzetes is megirigyelhetné.”, akkor nehéz vele mit kezdeni. Ezen felül a novellában telepátiát is használ. Ezzel együtt mondhattam volna, hogy pszit használ csak FPből….de ez sem fedte volna a valóságot és az alap rendszerbe ilyen formán nem szerettem volna belenyúlni.
A szint pedig olyan, hogy HGB szerint a nemzettségfő 6. szintű azaz nagoyn kevés sámán éri el az 5. szintet a törzsön belül , így habár az orkok között kiemelkedőek a pszi képességeik. 5. szinten egy maximum intel rendelkező sámán felépít magának 33as pajzsot, ugyanez a BM 29-est, nem érzem akkora diferenciának, persze 10. szint magasságában ki fog jönni a különbség, de ezzel is együtt ez inkább egy hangulati elem mint valódi „táp”. Pláne ne felejtsük el, hogy a papok dupla erővel rombolnak pajzsokat!
Nekem volt szerencsém pont Oothr sámánnal játszani, és mivel urbánus területről érkezett, nagyon jól megértette magát a csapattal, sőt a csapat dzsennjével kifejezetten jó viszonyt ápolt (sajna nem tudta, hogy mi az a dzsenn de ez ilyen), nem volt problémásabb mint egy khál. Annyi, hogy az még az eredeti verzió volt, hogy direkt teszteljem!
Sokkal Magus-hűbb megoldás lett, mint valami „Ork-pszi” bevezetése. Aki dobáskódot nehezményez remélem még mindig azt is használ. Én ennél vadabb különleges képességeket vizionáltam volna a hérosz sámánjainak, de értékelem a visszafogott megoldást. Az egyedi varázslatok pedig tetszenek.
” Aki dobáskódot nehezményez remélem még mindig azt is használ. ” Szerintem már csak azért sem kellene egy ilyen odavetetett mondattal lesöpörni az asztalról egy elég jogosnak tűnő kritikát, mert a dobáskódoknak a kf miatt a pontelosztásos karakteralkotásokban is van némi jelentősége. Valóban nem túl nagy, de jelen esetben olyan dolgokat befolyásol, mint pl hogy maximum 18-as vagy 20-as Akaratereje lehet-e az Oothr sámánnak, ugyanis k6+12+kf-el lehet neki 20 is.
Miért probléma, hogy lehet 20as akaratereje?
Nem az a probléma, hogy lehet 20-as Akaratereje, az önmagában egyáltalán nem baj. A probléma az, hogy a „sima” ork sámán dobáskódjai: Intelligencia: 2k6+6, Akaraterő: k6+12+kf, Asztrál: k10+10; a varázslóé k6+12+kf mind a háromra, az Oothr sámánnak Intelligencia: k6+12, Akaraterő: k6+12+kf, Asztrál k6+14+kf. Az ETK-ban k6+14+kf-es dobáskódja nincs egyetlen kasztnak sem, kf nélküli k6+14 a boszorkány Szépsége és a kardművész Ügyessége. Az összes többi kaszt közül is egyedül a barbár Ereje, ami k6+14+kf (legalább is amiről tudomásom van, nem néztem most végig minden szabálykönyvet).
Tehát lényegében annyiban változott, hogy eddig 11-20 (-4) lehetett, most pedig 15-20 (-4) lehet ami a faji maximumot figyelembe véve eredetileg 7-12, most pedig 11-12 annak a sámánnak akinek a specialitása a pszi, aminek köszönhetően a karakteralkotás során az 50% al nem használatja a pszit helyett most ez az esély ~16%ra csökkent! Amennyiben ez a legnagyobb probléma a kaszttal elégedett vagyok az eredménnyel 🙂
Az intelligencia jobb dobaskodja fejében pedig romlott az érzékelés, egészség dobaskodja, ami sztem fair!
Üdv!
Azért ne ragadjunk le a dobáskódoknál.
Én sokkal nagyobb problémának látom, hogy a sámánmágiából is sikerült papit csinálni… ami nem egy-két dobásérték megváltoztatását jelenti. Ez már a másik ork sámán alkasztra is jellemző volt, és a tervezett többire is meglehetősen pozitív irányba megváltoztatott (tápos?) irányvonalat feltételez.
A hangulag az egy dolog, fontos is, de a magyarázatok szerint egyszer mértékadó a summarium, egyszer meg nem 1TK rendszer… szerintem jó lenne egy következetes irányt képviselni, mert ez így… furcsa. Akkor is, ha szeretjük az orkokat, van, akinek még kedvence is, és akkor is, ha a színesítés jó. De akkor színesítés legyen, és ne tápolás.
Ahoy,
Magyargergely: nehéz fába vágta a fejszéjét a szerző, amellett, hogy igyekezett megfelelni a korábbi 3+ koncepciónak és azok szerzőinek. Hálátlan feladat, mintha lőtéren tanulnál táncolni. Óhatatlan, hogy így egyiket sem követte törvényszerűen, és egy újabb ösvényt vágott bemutatva a saját elképzelését. A következetes irány szerintem abban van, hogy van/elkezdődött róla beszélgetés (minőségtől függetlenül) és mire megint rendesen asztalhoz ülhetünk végre talán egy eredményünk is. „Legrosszabb” esetben egy teljes ork pantheonhoz kidolgozott alkaszt-sorunk.
Eddig is papi mágiát használtak, csak fel voltak sorolva a Halál szférájú varázslatok, plusz néhány egyedi varázslatot. Sosem volt sámánmágia, tessék megnézni a sámánok tárházát, azon felül, hogy teljesen más alapokon nyugszik az a mágia, hatásaiban sem hasonlít arra ami eredetileg volt az ork sámánoknak!
De javallom átnézésre a varázslatokat egy első szintű sámán mana pontjával (7 mp) és utána a szitnenként kapott mpvel (átlagosan 4), hogy mennyi varázslatot tud használni ténylegesen. Én megtettem, a legolcsóbb az általad írt véres penge 5 Mp +1 ÉP ért, a következő a szarvasvér 12 Mp!, ezt követi a büröknyál 13 MP ért, mivel hivatalos verzió szerint csak ezeket a varázslatokat ismeri, mint sámán, nem tud áldást, szentelést (!) és egyéb hasonló varázslatokat léterhozni. Így értem, hogy ez volt leírva, de őszintén, ez átgondolt, ill jó megoldásnak tűnik, hogy egy átlagos ork sámán 3. szintig nem tud varázsolni, mert ha nincs a véres penge akkor egy varázslatot sem tud elmondani. Jelen verzióban Oothr sámánja még így is bőven egy pap hatalma alatt van. Naggyából egy Gilron-segéd szintjén van jelen állapotában. Vordak már erősebb, mert sokkal jobb harcos lett, de ugye ott meg a maradt az alap mana mennyiség.