Régóta részei Ynev világának és gyakran kerültek elő korábban háttéranyagokban említés erejéig vagy hangulatkeltőkben és előtörténetekben motivációként megjelölve. Azonban a M.A.G.U.S. lassan három évtizede alatt kevesen vállalkoztak arra, hogy szervezetükről, képességeikről és történetükről összefoglalót adjanak kalandmester – és játékostársaiknak. Azt sem tudjuk, hogy ez az anyag kinek köszönheti létezését, de az bizonyos, hogy sokszor használtuk már fel otthoni játékok során és a legutóbbi rendezvény kalandmoduljában is központi szerepet kaptak.

Az eredeti M.A.G.U.S. levelező listán jelent meg eredetileg 1999-ben Szarvas Gábor írásaként, ami később 2001-ben az RPG.HU oldalon is napvilágot látott és az Atlantisz, illetve Csaba Magus oldalán is, illetve Magyar Gergely jóvoltából a Kalandozók.hu oldalon, úgyhogy elmondhatjuk, hogy a Láncbarátok utazása hosszadalmas és izgalmas volt.

Bár meglehet, hogy sokan feleslegesnek tartanák külön „kasztként” megfogalmazva őket és más kasztok alacsonyabb szintű tagjaival is kiválóan lehet helyettesíteni őket (pl. fejvadász, tolvaj, boszorkánymester) úgy gondoltuk, hogy aki már egyszer annyit hozzátett a leírással, akkor a játéktechnikát sem hagyhatjuk parlagon és így egyben lebbentjük fel a fátylat arról a Láncbarátok elnevezésű rabszolgakereskedő testvériségről, amely ellen a hőskör nagy kalandozói (pl. Lándzsás Erik) elkeseredett küzdelmet folytattak a gyengék és elnyomottak szabadságáért.

(Az illsuztrációk a Lánc mestere regény borítója Raymond Swanlandtól, Szendrei Tibor illusztrációja a Láncbarát M* kártyalaphoz és Góczi Noémi modul illusztrációi, a szöveget igyekeztünk eredeti fellelhető formájában megőrizni, játéktechnikájában csak az oldalunk anyagaival inkompatibilis dolgokat cseréltük ki)

***

P.sz. 1263-ban Jadil városában született egy Pyeran Khennan nevű gyermek. Ősi kereskedő családból származott, apja egy igen híres és jó nevű kereskedőház tulajdonosa volt. Pénzük volt bőven, ezért a gyerektől sem sajnálták. Kellett is a támogatás, mert már fiatal korában kitűnt a kegyetlensége. Már tizenhárom évesen szeretett kegyetlenkedni. Ekkor meg csak a cselédeken élhette ki szadista hajlamait. Rendszeresen megalázó helyzetekbe kényszerítette őket, és ahogy nőtt egyre aktívabban vett részt ezekben a megaláztatásokban. Később már ez sem volt elég, kegyetlenkedni kezdett velük. Rugdosta őket, különböző eszközökkel ütötte, sebezte őket. Az apjának már lassan kezdett elege lenni a fia kegyetlenkedéséből, ezért úgy döntött, hogy amint az eléri a huszonötödik születésnapját, valamennyi pénzt ad a kezébe és elküldi Erionba, boldoguljon ahogy tud.

Azonban terve nem vált be. Egy abasziszi hajóútján kalózok támadtak meg, és az ő emberei vesztettek. Chyarr Khennan és három hajója nyomtalanul eltűnt a Quiron-tenger végtelen vizein. A Khennan Kereskedőház minden hajójával és alkalmazottjával Pyeranra szállt. Pyerant is váratlanul érte ez a fordulat. Hirtelen nem tudta, hogy mihez kezdjen. Azonban egyben biztos volt. Nem akart kereskedő lenni. Legalábbis nem a hagyományos kereskedő. Látta, hogy a Birodalomban rengeteg a rabszolga. És nem bánnak velük a legkíméletesebben. Ez kellett neki. Hogy végre kiélhesse kegyetlen hajlamait.

Néhány év alatt átalakította a Khennan Kereskedőházat. Látszatnak meghagyott egypár hajót, melyen továbbra is legális árut szállítottak, azonban a többi barkán innentől embereket. Embereket, akik nem önszántukból, és nem szabadon mentek fel a fedélzetre. Később Pyerannak feltűnt, hogy senkit nem érdekel, hogy az ő hajói mit szállítanak. A Birodalomnak pedig rabszolgákra volt szükségük. Ezért a kezdeti nagy titkosságot fokozatosan kezdték elhagyni. Végül pedig már az összes hajója nyíltan szállította Toronba a rabszolgákat.

P.sz. 1300-ra Pyeran kereskedelme lényegében egyeduralkodóvá vált a Birodalomban. Minden más rivális „cég” feloszlott. Volt amelyik önszántából, volt amelyik nem…

A Khennan Kereskedőházat pedig egyre inkább kezdték Láncosoknak nevezni, mivel kedvelt fenyítőeszközük a lánc volt, és ezzel kötöttek össze az elfogott embereket. Később a Láncosok név fokozatosan átalakult a Láncbarátokká.

A P.sz. 1355-ben azonban egy kis riadalom támadt a tagok között. Ugyanis valaki – illetve valakik, felfigyeltek a tevékenységükre. Ezek maguk a Boszorkánymesterek voltak. Mindenki azt hitte, hogy ezennel a Láncbarátoknak vége. Azonban tévedtek. Nem feloszlatni akartak a szervezetet, hanem felhasználni. Egyre inkább a saját fennhatóságuk alá hajtottak, és speciális feladatokra kényszerítették a Láncbarátokat. A Hatalmasok útjában lévő nemeseket, akikkel nyíltan nem bánhattak el, a Láncosokra bíztak. és néhány nemes egy-egy útján rejtélyesen eltűnt. Senki sem tudta, hogy hova tűntek, azonban egyre több ismerős arc kezdett feltűnni bizonyos rabszolgapiacokon…

Külsejük nemesi vérre utalt, azonban senki nem merte felemelni a hangját, elvégre obsor nem lehet nemes…

Így alakult tehát ki a Láncbarátok nevű testvériség, mely máig rabszolga kereskedéssel foglakozik. És titokban eltünteti a Boszorkánymesterek szennyeseit…

A központjuk jelenleg ismeretlen helyen található, ugyanis miután egyre többször segítettek a Boszorkánymestereknek, gyorsan nőtt az ellenségeik száma. Toron-szerte több rendházuk létezik, és számtalan titkos kereskedelmi útvonaluk van. Ezek helyét és irányát csak a beavatottak ismerik. Itt szállítják a rabszolgákat egyik rendháztól a másikig. Valószínűleg ezek a rendházak minden nagyobb városban megtalálhatók, csak megfelelő személynél, és helyen kell keresni. Aki pedig rossz szándékkal akarja őket megtalálni ne is reménykedjék, hogy valaha is rábukkan akár egyre is. A Láncbarátoknak igen kitűnő mentalistái vannak… Amúgy minden rendháznak van egy regitorja, vezetője. Ő intézi a szállítmányok indítását és fogadását. Minden rendházhoz tartozik kb. 30 direntar, vagyis Vadász. A vezetésükkel indulnak a veratorok, vagyis a Lapulók embergyűjtő körútakra. Ezek a körútak általában más országokba vezetnek, például Tiadlanba, a Dwyll Unióba, esetleg Gro-Ugonba. (Ez utóbbiba elég ritkán, hiszen ott igen kevés ember él, ork az van elég Toronban is, maximum goblinért mennek, persze extra fizetségért.)

Néha előfordul, hogy távoli országokba is indítanak „hadjáratokat”. Ezt azonban csak különleges kérésre, magas fizetségért vállaljak. Így történhetnek meg olyanok, hogy például feltűnően vágott szemű, vagy hegyes fülű egyedek tűnnek fel a rabszolgapiacokon…

Azonban volt már olyanra is példa, hogy kalóznak álcázva magukat hajókat fogtak el, és utasaikat adták el a piacokon.

Vannak a rendben magányos vadászok is, őket preintor-oknak hívják, vagyis Egykedőknek. Legtöbbször ők azok, akik különleges megbízatásokat hajtanak végre. Ilyen például nemesi származású személy elfogása, távoli országokból különlegességeket beszerezni (pl. dzsadot, nomádot, barbárt, amazont, stb.).

Direntar csak a 8. Szintet elért rendtag lehet, mindegy, hogy elötte verator vagy preintor volt. Regitor pedig csak a 15. Szintet elért rendtag lehet.

Képességek kidobása

                                   Preintor           Verator

Erő                              2k6+6             k6+12+kf

Állóképesség              2k6+6             2k6+6

Gyorsaság                   k6+12             2k6+6

Ügyesség                    k10+8+kf        3k6 (2x)

Egészség                     3k6 (2x)          k10+8

Szépség                      3k6 (2x)          3k6

Intelligencia                2k6+6             3k6 (2x)

Akaraterő                   k10+8             k10+8

Asztrál                        k10+8             3k6 (2x)

Érzékelés                   3k6(2x)           3k6(2x)

Harcérték

Preintor           Verator           Direntar

 

KÉ alap                      9                             8                      –

TÉ alap                       20                          19                    –

VÉ alap                      73                           75                    –

CÉ alap                       10                           0                      –

HM/Szint                    10(3)                  10(4)               12(4)

Kp alap                       5                            6                      4

Kp/Szint                     6+30%             5+25%             5+40%

Ép alap                       6                      6                      –

Fp alap                        7                      6                      –

Fp/Szint                      k6+4               k6+4               k6+5

Faj:     Láncbarát gyakorlatilag bárki lehet, talán kivéve az elfeket, hiszen nekik a természetüktől igen távol áll a rabszolgaság. De ha kellőkeppen elvetemült az illető, ám legyen! Azonban a jellemükben mindenkeppen szerepelnie kell a Halál jellemnek. Ez legtöbbször Káosszal párosul, de akadnak kivételek.

Képzettségek

Verator

Birkózás                                 Af

3 fegyver használata              Af

Lefegyverzés                          Mf

Ökölharc                                Af

Méregkeverés/semlegesítés    Af

2 nyelvismeret                        Af 5.4.*

Csapdaállítás                          Af

Futás                                      Af

Kínzás                                    Mf

Kínzás elviselése                    Af

Lovaglás                                 Af

Úszás                                      Af

Álcázás/álruha                        Af

Nyomolvasás/eltüntetés     Af

Mászás                                   15%

Esés                                        15%

Ugrás                                      10%

Lopódzás                               20%

Rejtőzés                                 20%

További szinteken

  1. Csapdaállítás Mf
  2. Kínzás elviselése Mf
  3. Kétkezes harc Af
  4. Pszi Af
  5. 1 fegyver használata Mf
  6. Méregkeverés/seml. Mf

* Az egyik mindenkeppen a toroni. A másik szabadon választott nyelv.

 

Preintor

Belharc                                   Af

5 fegyver használata              Af

2 fegyver dobása                    Af

Lefegyverzés                          Af

Ökölharc                                Af

Vakharc                                  Af

Írás/olvasás                             Af

4 nyelvismeret                        Af 5.4.3.3.*

Pszi                                         Af

Etikett                                    Mf

Kínzás                                    Mf

Kínzás elviselése                    Af

Lovaglás                                 Af

Kocsihajtás                             Af

Álcázás/Álruha                       Mf

Nyomolvasás/eltüntetés     Af

Mászás                                   20%

Esés                                        25%

Ugrás                                      20%

Lopózás                               15%

Rejtőzés                                 20%

Csapdafelfedezés                   20%

További szinteken

  1. Lefegyverzés Mf
  2. Kocsihajtás Mf
  3. Pszi Mf
  4. Helyismeret Af **
  5. Vakharc Mf

* Az egyik mindenképpen a toroni. A másik szabadon választott nyelv.

** Valamelyik nagyváros.

Direntar

További szinteken:

  1. Hadvezetés Af
  2. Térképészet Af
  3. Pszi Mf
  4. Vadászat/halászat Af
  5. Lovaglás Mf
  6. Álcázás/álruha Mf

Különleges képességek

A Boszorkánymesterek cserébe a Láncbarátok „szolgáltatásaiért” megtanítottak egy különleges mágiát. Ez a mágia lényegében a boszorkánymesteri mágia egy egyszerűbb változata volt. Azonban később a rendtagok ezt továbbfejlesztették, és új varázslatokat hoztak létre. Így alakult ki a Láncbarátok speciális mágiája.

Ezért a rendtagok kepések alkalmazni a boszorkánymesteri mágia Anyagmágiáját és Méregmágiáját. Továbbá néhány speciális varázslatot, melyet már maguk a Láncbarátok legintelligensebbjei dolgoztak ki, hogy a munkájukat segítsék.

Azonban egy gond van ezzel a mágiával. Csak azok képesek alkalmazni, akiknek vagy az Intelligenciájuk vagy az Akaraterejük eléri a 15-öt. Ők 1.szinten 5 mana-pontot kapnak, a  további szinteken pedig 4-et.

Most nézzük a speciális varázslataikat!

            Lassítás

Mp: 5

E: 2

Varázslás ideje: 2 szegmens

Időtartam: 3 kör

Hatótáv: 3 méteres kör

ME: –

Ezzel a varázslattal a Láncbarát le tudja lassítani az ellenfeleit. Azoknak a végtagjain furcsa zsibbadtság támad, és ennek hatására lelassul a mozgásuk. Ez a lassúság a következő: KÉ: – 10, TÉ: -15, VÉ: -15. A CE nem változik, mert célozni ugyanúgy tudnak, csak a körönkénti lövések száma csökken egyre (ha kettő volt), illetve 2 körönként egyre (ha eddig 1 volt), és így tovább.

A varázslat hátránya egyedül az, hogy a Láncbarát 3 méteres körzetében mindenki lelassul. Még a saját társai is. Ezért ezt a varázslatot csak akkor érdemes igénybe venni, ha egyedül van az illető, és több ellenfele.

            Bénítás

Mp: 12

E: 2

Varázslás ideje: 3 szegmens

Időtartam: 1 perc

Hatótáv: 1 személy

ME: Mentál

E varázslat hatására az illeto lebénul 1 percre. Képtelen mozogni, azonban varázsolni, pszit használni tud. Ahhoz, hogy a varázslat létrejöhessen, a Láncbarátnak sikeres Támadó Dobással meg kell érintenie a lebénítani kívánt illetőt. (Vagy egyszerűen meg  kell érintenie.)

            Engedelmesség

Mp: 15

E: 10

Varázslás ideje: 1 kör

Időtartam: 1 óra

Hatótáv: 1 személy

ME: Mentál

A sikeresen megérintett áldozat egy teljes órára a Láncbarát uralma ala kerül, ha elvéti a Mágiaellenállását. Az alkalmazó bármilyen parancsot adhat az engedelmességre birtokolt egyénnek, kivéve olyat, ami veszélyezteti, az életét. Ekkor az áldozat meg egyszer dob Mágiaellenállást, ha ez ismét sikertelen, akkor Akaraterő-próbát.

Amennyiben valamelyik sikeres, akkor a varázslat megszűnik. Ha nem …

            Öngyilkosság

Mp: 25

E: 10

Varázslás ideje: 2 kör

Időtartam: lásd leírás

Hatótáv: 1 személy

ME: Asztrál +Mentál

A varázslathoz ismét meg kell érinteni az áldozatot. Amennyiben ez sikeres, és az elvéti mindkét Mágiaellenállását, akkor Akaraterő-próbára jogosult. Ha ez is sikertelen, úgy az áldozat bármilyen (!) módon megpróbálja megölni magát. Fegyverrel, vagy anélkül, teljesen mindegy.

Szarvas Gábor: Láncbarátok szervezete és tagjai (NJK-kaszt)

2 thoughts on “Szarvas Gábor: Láncbarátok szervezete és tagjai (NJK-kaszt)

  • Üdv!

    Akkor ez az anyag most a találkozók szempontjából kánonnak tekinthető? S ha igen, akkor miért csak NJK-kaszt? Ha elfogadjuk, felhasználjuk, a közös világ részévé tesszük ebben a formában, akkor szerintem be kellene majd illeszteni a karakteralkotásba is. Nem mintha én nagyon hozni szeretnék Láncbarát-kasztot, ugyanakkor ahogy lehet hozni boszorkánymestert, Tharr-papot, stb, akkor ezt miért ne lehetne, ha elfogadjuk a közös világ részének? Láttunk már találkozókon toroni, kráni, vadork csapatot is – egy toroni csapatot simán tudnának ezek a Láncbarát-kasztok színesíteni.

    Amúgy félreértés ne essék, én nem ennek az irománynak a kanonizálása mellett érvelek. Az ebben leírt eredettörténeti részbe számos ponton bele lehetne kötni. Eddig én a Láncbarátokat, ha előkerültek, a cikk bevezetőjében is írt módon, más kasztokkal oldottam meg. Igaz a tolvaj és a fejvadász helyett nálam sima ETK-s harcos volt a kiindulási alap az átlagos láncbaráthoz, olyan felszerelés- és képzettség-összeállítással, amit hozzá illőnek gondoltam. Pl fegyverileg főleg rövid kard, furkós bot, korbács, ostor, kés, s mellé valami könnyű páncél, meg esetleg alkarvédők. Ezek mellé meg mágikus támogatásnak boszorkánymesterek. Mondjuk én eleve nem úgy szoktam mesélni őket, hogy ők maguk csinálnak minden „befogást”, hanem kapcsolatban állnak kalózokkal, alvilági szervezetekkel, rablóbandákkal és hasonlókkal, akiktől olcsón felvásárolják az általuk elfogott embereket rabszolgának. Egy ilyen kapcsolat a kalózoknak is jó, meg a Láncbarátoknak is: a kalózok ugye illegalitásban működnek, de gyakran ejtenek foglyokat egy-egy hajó elfoglalásakor, a Láncbarátok viszont ahol engedélyezett a rabszolgaság és a rabszolgakereskedelem, ott legálisan működhetnek, így lényegében összekötő kapocs szerepet töltenek be a kalózok és a rabszolgavásárlók között, akik közvetlenül nem üzletelnének akasztanivaló kalózokkal.

    Nova

  • Ahoy Nova,

    a „kánon” elég rosszul csengő kifejezés a M*-on innen és túl is, úgyhogy én kerülném. A Krónikák.hu mitológiába a nemrég írt, mesélt, játszott és kikerült kalandmodullal került ugyan csak bele a Láncbáratok, de a M.A.G.U.S. irodalomban volt már hagyománya. Tematikailag jóval a ’92-es események elé tehető, tehát valószínűleg az AD&D-s hőskor karakterei viaskodtak velük. Az anyag milyensége vagy méltatása nem szándékom: mind a háttértörténete, mind a játéktechnikája alkalmas arra, hogy mesélhető és felhasználható legyen. Tehát mint játtékkiegészítő megállja a helyét. A többi ezzel kapcsolatos felvetésre tartom, amit az előszóban írtam. Ezt inkább egy kezdő gondolatnak tartom, hogy idővel kidolgozzuk a teljes jelenkori szervezet felépítését, tagjait és szerepét a Hetedkor alkonyán, ha jut neki.

    A Nem Játékos Karakterek kérdésével kapcsolatban valóban adós vagyok legalább egy bekezdésnyi adalékkal. Nem ez az első eset egyébként, hogy kifejezetten ezzel a megjelöléssel jelentetünk meg kasztot és ennek több oka is van. Részben csak az, hogy nem szeretnénk játékos karaktereket ilyen háttérrel látni viszont rendezvényeken, különösen, mert mostanság az utolsó tematikának megfelelően igyekszünk a jó erőit erősíteni történeteinkben. Részben azért, mert ez a kaszt játéktechnikailag nem besorolható a hagyományos rendszerbe egyik főkasztba sem, aminek megfelelően szintlépés táblája sincsen, hogy valaki esetleg ilyesmire „vetemedjen” otthon és mi legyünk a hibásak.

    Magam részéről sohasem vetemednék rá, hogy pálcát törjek eleink döntései és írásai felett, akiknek hagyományait magunk is őrizzük. Az ő bölcsességüket és előrelátásukat igazolja az, hogy sokan tartoznak abba a generációba, akik a M* értékeit az unortodox értékrendeket képviselő kasztokkal való játékkal azonosították, mint az általad is említett Tharr-papok, Kard Lovagok, ranagoliták. Az utóbbi időben sem tiltjuk ezeket, de vannak olyan kéréseink már a csapatok irányultságának belövésével, ami nehezebbé teszi a hozatalukat. A játékosi leleményt és kreativitást jelzi az, hogy ennek ellenére is van, aki jól tudja megfogalmazni kalandozóit ezen keretek között is.

Vélemény, hozzászólás?