1373413740865A Summarium 1996-os megjelenése több szempontból is mérföldkő a MAGUS történetében, kinek pozitív, kinek negatív szempontból. Tény azonban, hogy az ork faj játszhatóvá tételével és kidolgozásával új színezetet adott a fantasy világok tucat-ellenfeleinek. Ahogyan egy korai szerepjátékos cikk fogalmaz:

„A Summarium című kiegészítőben egy számomra rendkívül szimpatikus fajként írják le őket. Színes és megindító kultúrával rendelkeznek, akik büszkék őseikre. Hagyománytisztelő nép, akiknek egyszerű, de őszinte gondolkodásmódjuk híján van az emberekre jellemző alakoskodásnak és álnokságnak. Éreznek és gondolkoznak. Van múltjuk és szerencsére van jövőjük is…”

D’aoldin – Az ork faj reneszánsza

Az orkok játszhatóvá és színessé válása megerősítette azokat, akik kedvelték őket, és valószínűleg sokan éppen a Summarium hatására váltak ork-kedvelővé. A játékrendszer akkor folyamatban lévő átalakulása azonban azt eredményezte, hogy az orkokat játéktechnikailag továbbra sem tették igazán elérhetővé, a Számok könyvének csak hirdetett és tervezett rendszere soha nem jelent meg, az Új tekercsek pedig más volt, és korántsem lett egész, míg az eredeti kétfokú rendszer szerint csak felemásul sikerült kidolgozni egyes kasztjaikat.

Rendszeresen tapasztalom azonban játékok alkalmával, versenyeken, táborokban, hogy van igény az orkokkal való játékra, sokan akkor is vállalják, amikor a játékrendszer, karakteralkotás nem, vagy csak hátrányokkal engedi őket, és a joggal követelt sajátosságaik, erősségeik, egyediségük helyett pusztán a hangulatért hoznak ork karaktert.

Kiegészítőm célja, hogy megteremtse mind a vadork, mind a vadork kasztok játéktechnikai kidolgozottságát a MAGUS eredeti rendszerében, lehetőséget adva a Summarium színességű és részletességű játékra az orkokkal egyetlen átgondolt és következetesen felépített rendszerben.

Ahogy a kiegészítő címe is sugallja, a cikkben főleg a játéktechnikával és a meséléshez, átfogó képhez legszükségesebb összegzésekkel foglalkozok. Oldalakon keresztül lehetne másolni a Summarium ork leírását, de erre nincs szükség, hiszen az egyben, szép formában jelent meg, sem összegyűjteni nem szükséges, sem kiegészítést nem igényel eredeti tárgyában. Tekintsük tehát kötelező olvasmánynak ezen cikk mellé, ahol csak annyit fogok belőle használni és „ismételni”, amennyi az egyes fejezetek bevezetéséhez, megértéséhez feltétlenül szükséges, vagy az egység kívánja. Minden részhez odaírhatnám: Bővebben lásd a Summariumban, – de legyen elég ez az egy megjegyzés. A Summarium orkokról szóló fejezete, a játéktechnika kivételével megjelent az Árnyak könyve című antológiában is (127-166. old.).

Az orkok játéktechnikáját letisztázó és bemutató kiegészítőben szerettem volna kedvet teremteni, s lehetőséget adni a MAGUS egyik sajátságát jelentő, „játszható” orkok kijátszásához, végre egy átgondolt, és valóban rendszerbe illesztett kiegészítővel. Elsősorban az eredeti ork közösségekből származó karaktereknek, ork csapatoknak, ork környezetben lemesélt kalandokhoz szándékozok segítséget nyúltani vele, nem a további tápoláshoz. Az orkok ynevi megítélése ettől még nem változik meg, ezt senki ne felejtse el!

A Summarium óta az orkokon belül számos mentalitású, lehetőségű változat jelent meg, amelyhez ez a kiegészítő játéktechnikát ad. Úgy vélem, mind gyakorlott, mind kezdő szerepjátékosok találhatnak benne számukra megfelelő változatot, így mindenkinek javaslom. Egy feltétel talán van: az orkok bizonyos fokú szeretete. Letöltés: orkokajatekban(mg)kalandozok

Magyar Gergely: Orkok a játékban

9 thoughts on “Magyar Gergely: Orkok a játékban

  • Szép munka! A Kasztok kifejezetten megfogtak – és nem a k6 fp/tsz 😉 -, főleg a warg lovas. Enoszuke orkjai pedig folytatásért kiáltanak!

  • 😀 Szintén a warg lovas fogott meg 🙂 lelki szemeim előtt már vadásztam az elf fajzatokat hűséges ordasommal 🙂

  • Le lehet nyugodni mert mindjárt írok egy kiegészítőt azt nézhettek! 😀

  • Nem mondom hogy utálom az elfeket, de sütve jobb mint főve! 😀

Vélemény, hozzászólás?