Különleges írás következik a Kalandok Kontinensének legnagyobb kartográfusától és arról, hogy miként is született meg több inkarnáción keresztül a manapság is gyakran forgatott Ynev térkép, melyből rendszeresen frissülő óriásplakát verzió is létezik és mi magunk is sok kalandunkat tervezzük meg, képzeljük el olvasva a göröngyeit, miközben történeteinkkel is bővítjük azt. Magyar Gergely ezen kívül az Ynevi Nagyszótár rendbentartója és kezelője és amellett, hogy honlapunk visszatérő cikkírója (például a Halmozati élményről) rendezvényeinken is kiemelt és rendszeres Kalandmester, akinek jártasságát dícsérik játékosai és munkáját köszönik ezúton is a mesélők mellett mindazok, akik Ynev világát szeretik és járják képzeletben, olvasva vagy kockát csörgetve.

***

Bevezetés

Amikor egy kedves barátom felkért ennek a cikknek a megírására, még kicsit vonakodtam tőle és halogattam, mert egyrészt a téma ugyan megvolt, de a részletei nem igazán, másrészt nem sokkal láttam benne több lehetőséget, mint az öntömjénezés – hiszen rajzoltam térképet, és akkor mi van?

Később bennem is érett a téma, és egyre több ötletem lett azzal kapcsolatban, hogy mire is lenne szükség és – remélem – érdeklődés is – ezzel a témával kapcsolatban. Beszélgetéseink kiegészítették ezt néhány részlettel és megerősítetek, hogy jó nyomon járok. Ezeknek megfelelően fogadjátok szeretettel ezt a most kicsit személyes hangvételű, inkább elmesélős, mint igazán hasznos vagy későbbiek során a mesélés gyakorlata során alkalmazható tudást megosztó cikkemet.

A feladat megtalált

Sokan próbáltak meg, kezdtek el, vagy ténylegesen készítettek Ynevhez ilyen vagy olyan térképeket, ám máig – ezt szerénység nélkül állítom – egyik sem jutott olyan magas szintre, mint az általam készített Ynev nagytérkép. Vallom, ennek több oka is van, a szerencse, a jó időzítés mellett a téma igazi szeretete is.

Világ életemben szerettem a térképeket – valószínűleg ebben nagy szerepe volt az otthon megtalálható, egészen kicsi koromban is gyakran nézegetett világatlasznak, amiben a sok színes térkép között a könyv közepén ott volt a világ fontosabb növényeit és állatait bemutató, képes térképek is. Gyerekkoromban az öltöztetős katonák országainak és velük lejátszott háborúk szemléltetésére sok térképet készítettem, színes ceruzával vagy filccel, „kockás” füzetbe. Szerettem őket. Tehát mire a MAGUS-sal és főleg Ynev térképével kapcsolatba kerültem, már több tíz ilyen vagy olyan térkép lapult a fiókomban s mappáimban. Nyilván megtetszett Ynev térképe is.

Kezdeti MAGUS térképeink

Már a MAGUS-sal való ismerkedésem, a társaimmal a főiskolán folytatott közös játékok egyik fontos eleme, vagy inkább díszlete volt Ynev térképe. Tanulmányozva azokat lassan megismertük Ynev kontinensét, már a neve hallatán elhelyezhettük fejben azt az ynevi országot, amiről szó volt. Értelemszerűen a különböző MAGUS kiadványok térképeit használtuk, a szabálykönyvek, a Rúna magazin mind-mind adott, már abban az időben is részleteiben eltérő térképeket Ynevről. Természetesen kifénymásoltuk a könyvekből ezeket a térképeket, és a kalandmesteri mappákba, meg a falra kerültek. Hiszen egy térkép szép, aki szereti őket, annak nemigen kell ezt elmagyarázni.

Első saját beavatkozásom a térképekbe ekkortájt valósul meg, egy, a Rúna magazinban megjelent kétoldalas, „nagy” Ynev térképet nagyíttattam fel fénymásolóval – már nem emlékszem, mennyi zsebpénzem ment el rá – a lehetséges legnagyobbra. Olyan A0 körüli lehetett… Azután színes ceruzával kiszíneztem, hogy szép és a domborzati térképeknek megfelelő legyen. Sokáig ez díszítette a falat abban a szobában – jó, katonai kollégiumi körlet, tán a 21-es –, ahol a legtöbbet játszottunk. Ha jól emlékszem, akkor ez már alkalmat és lehetőséget adott a különböző városok, titkos vagy nyílt helyek elhelyezkedésének megbeszélésére, és olykor-olykor egy-egy apró pont is felkerült a térképre – elkezdtük ábrázolni a saját és a nem jelölt hivatalos helyszíneket. Természetesen engem már akkor foglalkoztatott, hogy legyen saját térképünk – a saját itt nem a birtoklást, hanem a készítés módját jelenti, egészen egyszerűen azért, mert akkor az olyan lesz, az lesz rajta, amit mi akarunk. Tehát lehetséges lesz szépen, a térkép stílusával összhangban feltenni rá azokat a helyeket, amikről csak olvastunk, de a térképeken még akkor nem szerepelt.

Saját térképek

Hosszú, és meglehetősen rögös út vezetett addig a nagy, zoomolható interaktív Ynev térképig, amit ma használhat a MAGUS-ozó közösség. Magától értetődik, hogy a fénymásolóval felnagyított térkép csak méretében volt nagy, felbontásában nem, hiszen egy-egy vonal 6-8 mm-essé változott rajta, de többet semmivel nem mutatott. A megoldást a saját készítésű térkép jelentette volna.

Az első ilyen próbálkozásom négyzetrácsos füzetlapra készült, szigorúan azért – ez már akkor is fontos szempont volt – hogy az egyes részei torzítás nélkül másolhatóak, és akár részleteiben is nagyíthatóak legyenek. A módszer a régi, kifestő- és foglalkoztató könyvekben tanult, négyzethálós nagyítás volt. Hogy már az első példány is nagy legyen, több lapra készült, az egész Ynevet ábrázoló első térképhez kettő A4-es méretű, nem spirál négyzetrácsos füzetet szedtem lapokra (ebből lehetett a legnagyobb elérhető, A3 méretű négyzetrácsos lapot kapni). A körvonal készült, noha a peremterületeket ábrázoló lapok – pl. a teljes téglalap alak eléréséhez szükséges csak tengert megjelenítő oldalak – későbbi kiegészítés tervével még akkor nem kerültek beszerzésre. Természetesen ezt kézzel, ceruzával, asztalon. Ja és szabadidőben. Hát, ha jól emlékszem, akkor a teljes Ynev körvonalnak talán a 40%-a, ha elkészült… A múltkor költözés során még megtaláltam a mappát. Ez a módszer nehézkes volt, kevés sikerélményt hozott és talán beláttam, nem ez a jövő.

Te hülye vagy!

Időközben megjelent a számítógép, legalább is olyan értelemben, hogy én is hozzá tudtam jutni egyhez. A számítógépen – még 1,44 Mb-os kis lemezen, és az volt a jobb! – kezdtük egymásnak adogatni a MAGUS témájú anyagokat, cikkeket, néha képek és térképek is kerültek a gyűjteménybe. Akkortájt már volt valami számomra misztikumnak tetsző Internet és egy levelező lista is… Tapasztaltam hát, hogy ami a számítógépre készül, az nem vész el… (amúgy de…) és másolható, terjeszthető. Mi kell még? Ráadásul a Windows kilencven valahanyasban már volt Paint! Ami játékos, és egyébként is kattintgatni kell hozzá a monitor előtt, tehát vagány, és jó és mi másra is mehetne el az idő? Tegye fel a kezét, aki nem rajzolgatott valamit paintben!

Kézenfekvő volt az ötlet: rajzoljunk Ynev térképet paintben. Ez most nagyon butusnak hangzik, de akkor jó ötletnek tűnt… A probléma egyébként ugyanaz volt a létező Ynev térképekkel, mint korábban, ez nem változott. Bár a másolásuk, egymásnak való átadásuk könnyebb volt a számítógépeken, de azokba belenyúlni továbbra sem lehetett. Igaz, hogy a paint kezelte mindet, de egy-egy saját várost feltenni, bejelölni rajta Argurent vagy Alidaxot már nem lehetett, vagy az igen csúnya lett. Továbbra is kellett egy saját térkép.

Elkezdtem tehát paintben rajzolgatni, és az alapok kitapasztalása után – nem volt hosszú, hiszen már az iskolában is az informatikaórák egyik fénypontja volt számomra, amikor szabadon lehetett paintben rajzolgatni… hogy aztán óra végén elvesszen minden, vagy lementsük egy helyre, amit sosem láttam többet – jöhetett az Ynev térkép készítése.

Az alapot ehhez egy, a Summariumból valaki által bescanelt, négyzethálós osztású Ynev térkép jelentette – a négyzetháló igen fontos elem volt a részletek összeillesztésénél, a részletek nagyításánál. Több éves munka volt, mire készen lett, gépváltások, biztonsági másolatok és az ismerőseimtől a fejezetcímet adó kijelentések által kísérve. Bizony, minden egyes pixelre rá kellett kattintani… legalább egyszer.

A paintes Ynev

Az így elkészült Ynev domborzati térképe számomra hatalmas lépcsőfok volt, noha nem mutatott sokkal többet, mint a neten akkoriban keringő – 90%-ban kiadványokból kimásolt – Ynev térképek. Az eddig nem ábrázolt helyszínek felrakása sem volt egyszerű és erős korlátokba is ütközött, ugyanis egy pixelnyi piros „pont” volt a város közepe, és a körülötte lévő 8 négyzet feketével a körvonala. Tehát nem fért ám el végtelen mennyiség, főleg ott, ahol közel volt egymáshoz több is belőlük.

A feliratok felrakása a térképre ugyancsak nehéz, és akkor még megoldhatatlan feladat volt. Először is azért, mert a paint csak a négy merőleges irányt ismerte, főleg ha szövegről volt szó, illetve leginkább azért, mert ha egy – pontosabban kilenc – pixel volt a város, akkor hogyan is lehetne mellé feliratot tenni, hiszen egy betű sok-sok pixel. Elkezdtem magamnak pixelenként megrajzolt betűket is csinálni, amikkel azután manuálisan – hiszen nem rendes szöveg volt… – lehetett volna kirakni egy-egy feliratot, de vagy olvashatatlan, vagy túl nagy volt. Persze a probléma csak átmeneti volt, hiszen már a készítés közben tudtam, hogy ez csak az alap, az áttekintő térkép, és megterveztem, hogyan tovább: a régiókról 3-as, az országokról 9-es nagyítású térkép készül majd. Készült is.

A nagyítási szám ez esetben azt jelenteti, hogy ami az alapon egy pixel széles vagy magas volt, abból 3 lesz. Erre a módszerre azért volt szükség – senki ne tépje ki a haját, a paint pixelekkel dolgozik, tehát nem nagyítható szépen és úgy, hogy a nagyításhoz érdemben és ugyanúgy hozzá lehessen nyúlni, vagy ha nem a „szép kép” formátumokat (pl. JPG) használjuk, hanem a painten belül nagyítok – ahogy az történt is – akkor pedig borzasztó pixeles lesz a kép, hiszen ami eddig 1 volt, az most 3 lett… tehát az összes nagyítás úgy készült, hogy megcsináltam a pixeles nagyítást a paintben, majd hosszú-hosszú munkával újra, pixelenként végig kellett kattintgatni minden vonalat, és a 9 kockából mindehol kikattintgatni az egyetlen pixel széles vonalakat. Na ekkor váltam elvetemültté azok szemében, akik érdemben ránéztek a projectre. Mondjam, hogy évekig tartott? Persze a végén elkészült minden általam tervezett régió 3-as nagyítású térképe. Paintban.

Persze a dolog korántsem volt tökéletes. A feliratok elhelyezése továbbra is problémás volt, és így nem valósult meg, mindig fel kellett idézni, meg jegyzetekből elővenni, hogy az ábrázolt városok – mert ezekből azért egyre több lett – közül most melyik melyik. A képek további kezelése, például nagyítása, részletek nagyítása továbbra is alacsony minőségű volt. Hiába no, ezt sokan elmondták az ismerősök közül, sőt, a jól tájékozottabbak már valami vektorgrafikát is emlegettek… De ennél közelebb nem kerültünk a dologhoz.

A paintes Ynev hozadéka

A jó tíz év, amíg – nem akarom tudni, hány percet – öltem a pixeles Ynev térkép elkészítésébe, nem csak winchesterek mélyére került térképeket eredményezett, de számos hozadéka is volt – amellett, hogy rám aggatták a fanatikus és hasonló jelzőket is. Természetesen, ahogy telt az idő és egyre inkább előrehaladtam a térképekben, a nagyításokban, egyre több minden vált elérhetővé saját készítésben is. Például ennek az eredménye lett az általam készített Karnelianok cikk grafikájának készült, először megjelenített Abaszisz politikai térkép, vagy a szintén először általam elkészített Szigetbirtok térkép is, vagy a Garadur titka című kalandmodulba bekerült Akdaur térképek, csak hogy a nyilvános anyagokat említsem, de felhozhatnék olyat is, mint a Tuan kezében elkallódott, a MAGUS-hoz szintén először készült Kyria térkép. Részben megvalósult az, aminek kellett, ami a terv volt, hogy a játékok, készülő anyagok megfelelő, saját térképi támogatást kaphassanak. Persze olyan minőségben, ahogy ez akkor lehetséges volt.

Ami bizony nem állt túl előkelő helyen a MAGUS rajongók számára elérhető skálán. Ekkor már sorra jelent meg a Szürkecsuklyás Testvériség letölthető Ynev és régiótérképei. Ezek máig az Ynev-térképek történetének legnagyobb mérföldköve: az első és mindmáig az egyetlen – az általam készített is rájuk épül – ami érdemi pluszt adott a neten és kiadványokban lévő, lassan szaporodó, de semmi újat nem mutató, semmivel nem több Ynev térképekhez képest. Csak hát ezeknek a Szürkecsuklyás Ynev-térképeknek volt ám több nagy hibája is.

Mindjárt az alakjuk. Nem biztos, hogy mindenkinek feltűnik, de aki sokat foglalkozott Ynev térképeivel, annak szemet szúr, hogy a Beelze és Domoly térképek Ynevjének alakja nem minden részletében, a részletek dőlésszögében olyan, mint az eredeti Ynev térképek. (később ki fog derülni, azok sem egyeznek… de ezt még később). Annak, aki végigpötyögte Ynev pixeljeit – egyre inkább nem szégyennek, hanem hatalmas előnynek tartottam, hogy alapnak, szamárvezetőnek a Summarium térképét használtam – az tudja, hogy melyik töréssel, öböl végével, szigettel szemben milyen törés, forma van a kontinens másik oldalán, mi mivel esik egy vonalba, mi mitől van jobbra vagy balra… és a Szürkék Yneve nem stimmelt! Gyönyörű volt, részletgazdag volt, de nem olyan volt, mint az igazi Ynev.

A fentiek mellett az is kettőssé tette a Szürke térképek megítélését, hogy számos érthetetlen hibát is elkövettek rajta. Most komolyan, hogy lehet az, hogy Alidart nem az Anublie-tóvidékre teszik? Hogy lehet az, hogy a Kereskedő Hercegségek és a Hat város közötti, eddig csak a Déli Városállamok kiterjesztésének tekintett terület eltűnt és a Kereskedő Hercegségek eztán a Hat Városig nyúlik? Hogy csak néhányat, talán a legszembetűnőbbeket említsem.

Mindezek csak azért fontosak, mert akkor ezek számomra létjogosultságot adtak a paintben pötyögött Ynev rajzolásnak. Hiszen az teljesen követi a forrásokat, az az eredeti Ynevet ábrázolja. Ezt erősítette meg bennem Gáspár András is, akivel akkoriban kerültem levelező kapcsolatba, és persze ő fennhangon érvelt az általa nem szeretett tolvajklán ellen, és erősített minden kezdeményezést, ami velük szembe ment. Mára csak érdekes történet, hogy csak a gyenge – azok a fránya pixelek – minőség az oka, hogy a Garmacor Vérébe nem az általam rajzolt Shadon került bele. Noha ez is előbbre gördítette a dolgokat. Több fronton is, hiszen – feltehetően – az információcseréink hatására kezdett el András is foglalkozni komolyabban a térképrajzolással – hiszen még én is meg tudtam csinálni – és nekem is kezdett elegem lenni a rengeteg munkával készült „használhatatlan” térképekből.

Még ide kívánkozik az a vizsgálat, amit éppen András hatására végeztem, a Szürkék nem alakhű térképeinek okán. Mert az én térképem ugyebár az eredeti alakot követi… de melyik is az eredeti alak? Én sokáig a legjobban használható, a Papok, paplovagok I.-ben megjelent Ynev térképet tekintettem alapnak, amihez nagyon hasonló – csak nagyon hasonló – alakú a térképeimhez alapul használt négyzethálós Summariumos térkép. Csakhogy a legelső Ynev térképem az bizony az Első Törvénykönyvben volt, ami használhatatlanabb, mert eleve kettő részletben van, képtelenség egybemásolni a könyv vastagsága miatt… még jó, hogy a netre már felkerült mindenféle változata. Meg a Rúnába is. Csakhogy… nem az volt az első. Ráhibáztam, gondoltam, hiszen a PPL térképe jelent meg annak idején a KKUK-ban is! (Kézikönyv kalandozóknak és Útmutató Kalandmestereknek) Csakhogy az nem ám az eredeti! Az Ynev atlaszában már kifejtettem hogy a legelső megjelent Ynev térkép a Halál havában című regény első kiadásában szereplő, kezdetleges Ynev térképek voltak, egy domborzati és egy politikai. Na, ha szigorúan vesszük, akkor ez az eredeti Ynev alak, amit azóta egyik feldolgozásnak sem sikerült hiba nélkül átvenni.

Andrással diskurálva paintben készült körvonalakat csináltam és hasonlítottam össze, hogy bebizonyosodjon, hogy a Szürkéké semmiképpen, de a számos Ynev-változat egyike sem felel meg az eredeti Ynev alaknak. Felmerült az igény, jogosan, hogy akkor készüljön egy über igazi, az eredeti alakot mindenben követő legjobb-hitelesebb-szuperebb ynev térkép. Hát jó… de én nehezen akartam sarokba dobni az akkor már tíz éve tartó térképrajzolgatás eredményeit, és paintben újra hozzákezdeni ehhez a beláthatatlan munkához. Közben egyébként megszakadt a kommunikáció Andrással, miután nyilvánosan hangot adtam neki, hogy a forrásokhoz jobban ragaszkodom, mint az ő utasításaihoz, és belátta, hogy valójában Ynevért rajongok és nem érte, felkerültem a nemkívánatos személyek hosszú és bővülő listájára, és a biztató szavak és eszmecserék helyett már csak fórumos leszólásokat kaptam, no meg szándékos átírásokban ismerhettem rá az anyagaimra. Viszont ő is elkezdett Ynev-térképeket rajzolni… hogy milyen eredménye lett, azt itt inkább hagyjuk.

Az új korszak

Folytassuk inkább azzal a történetet, hogy akadt egy kedves barátom, aki nem csak azt mondta el, mekkora hülye vagyok, hogy végeláthatatlan pötyögéssel készítem a paintben a térképeket – illetve pont akkor azt kevésbé, mert a térkép készítés kicsit mélypontra került és inkább a címerek rajzolása kezdett előtérbe kerülni (erről s sikerült eszmét cserélni Andrással, hogy-hogy nem, véletlenül ő is elkezdett Ynev címereivel foglalkozni) – hanem értelmes alternatívát is tudott nem csak mutatni, de kínálni is. Találkoztam, megismerkedtem a Corel Draw nevű programmal, amit bizony Sogron kétség nélkül Ynev javára alkotott meg.

Rhea nem csak beszélt egy elérhetetlen programról, de segített hozzájutni egyhez – még úgy sem volt könnyű rávenni magamat, hogy egy teljesen érthetetlen programmal töltsem az időmet – és megtanított – de legalább is próbálta nekem elmagyarázni J – az alapokat, és több apró részletkérdést segített helyére tenni olyasmiket, amik akkor jönnek elő, amikor az ember már próbálgatja az ilyesmit. Azóta is hálás vagyok neki ezért – tetszik az Ynev térkép? Legyetek ti is azok, nélküle még painteznék 😀 – nem véletlenül ajánlottam neki annak idején az Ynev atlaszt. Persze jól jött a folyamathoz, hogy éppen a címerekben voltam benne és így kisebb, vállalható munkákon keresztül tudtam megtanulni ezt a Corel izét. Persze, még inkább kellett hozzá egy fél év Afganisztánban, ahol más szórakozás nem nagyon lévén a szabadidőmet előbb-utóbb rászántam a Corel megismerésére. Hamar felmerült újra a térképkészítés, ezzel a korszakot váltó, a lehetőségeket messzemenően megnövelő program segítségével.

Szemléletváltás

Rendben, eljutottam oda, hogy ismét készítsünk Ynev térképet. Sajátot, ahol nem az a fő szempont, hogy mekkora királyság már, hogy én csináltam, hanem az, hogy akkor bele lehet nyúlni, ha kell módosítani, részleteket kiragadni, de még inkább új elemeket rátenni. Igen ám, de mi is legyen az alap? Fent rámutattam, hogy igazából egyik Ynev térkép sem tökéletes, és akkor még csak az alakját vizsgáltam. Rövid ideig terítéken volt, hogy akkor legyen egy, a különböző alakokat összegző, de főleg a részeredményeket felhasználó „mindennéljobb” térkép. Hiszen ekkor már a kalandmodulokat 3711-ben írták, és még mindig nem volt egy igazán tisztességes Ynev térképünk.  Illetve… biztos ez?

Mert az a helyzet alakult ki 2011-re, hogy a Gáspár András által a fórumán sokat szidott, az ő hatására hasonló nézeteket megosztó írók kinyilatkoztatott véleménye, az általam is feltért hibák ellenére, a Szürkecsuklyások mindennek elhordása, a munkáik leszólása, forrásnak nem vehetőségük hangsúlyozása, kiadványaik törvénytelenségének fellebbentése ellenére IS a térképeik kezdtek mindinkább hivatalossá válni. Hiszen csak ez volt. És ez olyan is volt, ami megérdemelte. Korszakot ugrottak ezek a térképek szépségükben és információtartalmukban az addig – és hát az azóta létrehozott – Ynev térképekhez képest is. Az önálló térkép-kiadvány, amiből szerintem minden MAGUS rajongó rendelt magának, akinek jutott, csak egy dolog. De egyre több regény hátuljában, világleíró kötetekben jelentek meg… tehát akkor miért is nem hivatalosak? Azok. Mára azok lettek.

Ezt nekem is be kellett ismerni, belátni, elfogadni, és főleg azért, mert ha végiggondoljuk, hogy mit adott a Szürkecsuklyások Beelze és Domoly jegyezte térképsorozata a hibáikkal szemben, hát egy nagyon-nagyon a pozitív oldalra hajló mérleget kapunk. Ha tetszik, ha nem. Máig van, aki érzelmi okokból, valami múltbeli sérelem okán nem szereti, netán nem használja őket – cserébe valami másik, a legelső térképeknél szinte semmivel többet nem mutató változatot lobogtatnak – de már akkorra szinte megkerülhetetlenné váltak. Aki akart valamit a térképtől, amit a moduljába, cikkébe beletett, és nem csak egy Ynev alakú, alig valamik mondó foltot akart, hanem valóban városokat, neveket látni, az ezeket a térképeket és részleteiket használta.

Innen már csak kicsi logikai lépés, elhatározás és nekirugaszkodás volt a még mindig meglévő és jogos fejlesztési igényekkel együtt, hogy eldöntsem, akkor a Szürkecsuklyás térképek kellenek. Ezeket kell megrajzolni! Hiszen ha valamit rá akarok tenni – márpedig eddigre már nagyon égetővé vált az az igény, hogy jelöljük már be végre a hiányzó városokat, tegyük már a térképre a saját alkotásaink, kalandmoduljaink helyszíneit – akkor hozzá kell férni, meg kell, hogy legyen az egész. Ekkorra már a Szürkecsuklyásoknak is leáldozott, frissítés, bármiféle munka netán érdemi együttműködés nem volt igazán várható. És rendelkezésre állt A rajzolóprogram, olyan lehetőségeivel, amik a szememben azóta is csak bővülnek.

Fontosnak tartom indokolni, hogy miért a Szürkék térképének lemásolása – először még – mellett döntöttem. Nem lustaság volt ez, bár kétségkívül kevesebb, jobban követhető munkát kínált – még ha így is fájdalmasan nagynak látszott is – mint egy teljesen új, ráadásul mivel nem volt már megbízhatónak tekintett kiindulási alap, és saját kézzel meg nem akartam egy N+1-edik hiteltelen változatot készíteni – ezért hatalmas munka lett volna a létező alakok összevetése és egyfajta eredő, legjobb változat meghatározása. Aztán arról ne is beszéljünk, hogy éppen a részletek miatt csináljuk az egészet, tehát az összes részletet, folyókanyarulatot, várost azt akkor egy új alakú térképre kell „kézzel” feltenni, kisakkozni, hogy vajon hol is lehet pontosan? Ráadásul a legtöbb új, érdemi részletet éppen a Szürkék térképe adta egy ynevi összesítő térkép vonatkozásában is, tehát akkor meg megint csak alapvetőnek látszik, hogy vegyük csak át. És a legfőbb döntő érv éppen a fent részletezett hivatalosság. Mert azzá vált. Márpedig, amíg csak egy rajongói – a legjobb minőségű, de csak egy rajongói – térkép volt, addig a szememben volt létjogosultsága másiknak, amiről jól el tudtam mondani, hogy miért jobb… de a hivatalos térképekkel nem is akartam szembe menni és egy olyan változaton dolgozni, ami nem olyan. Nyilván nagyon hasonló, de nem olyan lett volna.

A térkép

Elkezdődött hát a Beelze és Domoly térképszelvények egy-az egyben történő megrajzolása. Ez nagy munka volt, sok részletet meg is jegyeztem Ynev térképéről, hiszen tulajdonképpen újrarajzoltam azt. Ekkor már fel sem merült a nagy Ynev térkép megrajzolása, ehelyett a részletes, sokat mutató szelvényeket rajzoltam meg szépen sorban. Úgy gondoltam, hogy majd összekötöm őket, és akkor lesz belőlük egy nagy Ynev. Így is lett, bár ez végül nagyobb munkának bizonyult, mint ahogy elsőre terveztem.

Szerencsére meg tudtam állni, hogy a részlet szelvényeket ne pakoljam már akkor tele bármiféle plusz helyszínnel, legyen az hivatalos műből származó vagy saját. Ami viszont gondot okozott, az a szelvények nehezen összeegyeztethetősége. Több helyen is előfordult, hogy bődületes hibák voltak a két szelvény által ábrázolt, de azonos helyszín között – ez nyilván az egymáshoz érő, sőt, egymást kicsit átfedő szelvények között lépett fel. Azt könnyebb volt kezelni, ahol mondjuk az egyiken volt város, majd a másikon nem, de ahol ugyanannak a folyónak az egyiken ez, a másikon az a neve… és a másik név is felbukkan csak arrébb? Terepelemek között is voltak eltérések. Én azt hittem, hogy a Szürkecsuklyások is valami követhető, egymásból építkező módszert használtak, de ebben mára nem vagyok biztos, a fenti hibák miatt, hiszen ha egy nagyból vágták volna ki a részlettérképeket, nem lenne közöttük eltérés ilyen formán. Ezeket kellett először kijavítanom, hogy elfogadható eredményt kapjak.

A következő hideg zuhany a szelvények összeillesztése, pontosabban az egész Ynevet ábrázoló térkép megfelelő méretre nagyítása és alájuk tétele után következett… ugyanis szembesültem azzal, hogy a részletszelvények egyáltalán nem fedik le az egész nagy Ynevet… ha nem is ugyanannyit, de azért még bőven eleget kellett rajzolgatni, a kisebb felbontású, egész Ynevet ábrázoló térképet alapul véve, de a nagyobb szelvények méretarányában és részletességével. Ez is eltartott egy darabig. Ezt már csak azért is tartom szükségesnek leírni, mert mindig akad valami troll beütésű, aki a mostani Ynev térképet „szürkecsuklyás másolatnak” titulálja, de ez már ebben az állapotában is jóval több volt a kiindulási alapnál – noha sosem tagadtam, és máig nyíltan és büszkén vallom, hogy az ő örökségük, hogy az ő munkájukat viszem tovább.

Végül, 2015-körülre elkészült a nagy, a teljes, a szép, az egyesített Ynev térkép, ami az addigi, soha nem látott részletességű, egész Ynevet ábrázoló térkép volt – hiszen a forrás Szürke térkép vagy kis felbontásban ábrázolta Ynevet, vagy csak egy részlet régióját mutatta. Már ekkor is nem csak ezzel az egy eredménnyel sikerült túllépni a forrásokon, hiszen aki a munkámról felvillantott képeket például a facebook-on követte, időről-időre láthatott a kész régiókról közölt nem csak az eredetihez hasonlító domborzati, de politikai nézetű térképet is. Ez a nézet, ha úgy tetszik funkció már a kezdetektől fontos részét képezte az Ynev térképemnek, így aztán néhány kattintással bármelyik része, vagy az egésze is átalakítható a domborzatiból az országokat mutató politikai nézetű térképpé.

Eközben már javában folytak a tervezgetések és a megbeszélések, a Kalandozok.hu csapata kapva-kapva az eredményen, grandiózus tervbe vágta a ragonját, az Ynev térképet online elérhető verzióban megjeleníteni. Ennek természetesen feltétele volt az, hogy egyáltalán elkészüljön maga a térkép, és itt már akkor kettő, tehát domborzati és politikai változatról beszéltünk.

Már nem emlékszem, hogy ki inspirált kit, ám teljesen jogos igényként merült fel Ynevet a MAGUS játék jelenéhez igazítani. Persze az „Ynev jelene” is egy külön cikket érő, számtalan vitára lehetőséget adó kifejezés, de egyezzünk most meg abban, hogy a klasszikus jelen mellett – amit a legtöbb regény és szabálykönyv a Psz. 3690-95-ös időszakra határoz meg – létezik, és elterjedt az a Krónikák érából származó és sok klub, modulíró és történet által követett elv, ami a MAGUS jelenét az időben történő lassú előrehaladással az IRL valós évszámunkból képzi, méghozzá úgy, hogy az ezres és százas helyiértéket levágva és 37-tel helyettesítve használja azt. Ennek megfelelően amikor 2020-ban ezt a cikket írom, a mostani modulok már 3720-ban játszódnak. Megjegyzem, követhető, alkalmazható, az idő folyamatos múlásának megélésével kecsegtető, de korszakokat megváltoztató, így a játékot felborító változásokkal nem fenyegető elv ez. Nem csoda, hogy én is követtem.

Tehát a térképnek legyen már egy ilyen változata… hiszen mindenki ebben az időben játszik, és a térképnek már ekkor nem csak egy üres kép, hanem a játékot, a MAGUS jelenét nagyon is támogató szerepet szántam – ha már ennyit dolgoztam – és dolgoztunk – vele.

 Persze kérdés lehet az is, hogy kell-e, van-e értelme frissíteni a térképet, van-e rajta érdemi változás – ez a kérdés azóta is felvetődik, hiszen eltelt már pár év, és jól nézne ki, ha a térkép a jelenlegi évszámot mutatná. Az akkori válasz az volt, hogy igen, van értelme. A manifesztációs háború okozta változások, amik már jó pár anyagban részletezésre kerültek, átrajzolták az Ibara arculatát. Az Enoszuke project – erről is talál az érdeklődő külön cikkeket és anyagot – szintén olyan változást hozott, amit a térkép is le tudott követni. Tehát készült egy Psz. 3715-ös – hiszen 2015-öt írtunk – változat, amit azért nem kellett újrarajzolni, hiszen a változások nem igen érintettek többet a felület 5%-ánál.

Az onine Ynev-térkép

A munka jól halad, már ami a térkép megjelenítését illeti. Antail főmágus jóvoltából, aki sikerrel készítette el a jelenleg is futó, többször frissített Ynev-térkép motort, 2016 júniusában került ki a kalandozókra az Ynev térkép online verziója, ami már ekkor is a legrészletesebb, a legtöbbet mutató Ynev-térképnek számított, azonban nem ez volt az egyetlen sajátossága és lehetősége.

Már az első változatú online-térkép is zoomolható volt, ami kicsit a google térképek profizmusának érzését adta az egérrel görgető, a térképet böngésző szerepjátékosnak, holott akkor még nem sok gyakorlati jelentősége volt, hiszen a térkép semmivel nem mutatott többet, csak nagyobbak lettek rajta az objektumok – a szenzáció értéke azonban azóta is tagadhatatlan. Emellett a kétféle időben is létező térkép váltási lehetőséget biztosított a Psz. 3692 és a Psz. 3715. év között. Mindezt úgy, hogy mind a kettő változathoz elkészült és meg is volt jeleníthető a politikai nézet, így már ebben az első megjelenésben is gyakorlatilag négy féle nézet állt a térképet böngésző rendelkezésére.

Kis mellékvágány most itt a nagy Ynev-térkép szempontjából, de ekkorra már húsznál is több városról készült – ugyancsak a Szürkecsuklyások hagyományait követő – várostérkép, amit sikerült hozzákapcsolni a nagytérképhez, így az adott városból elérhető lett annak várostérképe is, ami ugyancsak példa nélküli eredmény volt. Ha ehhez még hozzávesszük azt, hogy a térképen megjelenített apró zászlócskákkal különböző kalandmodulok és cikkek lettek a térképhez kapcsolhatóak, és Con Salamander munkájának köszönhetően az első, amolyan kísérleti változatban is 30-40 körüli kalandmodul jelent meg Ynev térképén, így vált a helyszínhez kötve kereshetővé, már egy egészen komplex és jól használható, grafikai megjelenítés alapú lehetőséget kaptunk. Ez volt a nagy Ynev-térkép első nyilvános megjelenése.

Persze a munka nem állt meg, inkább csak ekkor vette igazán kezdetét. Amellett, hogy a kezdetektől fogva vártam, vártuk a visszajelzéseket, a hibák feltárását, amiket fokozatosan javítottunk is, elkezdődhetett a régi álmom tényleges megvalósítása, azaz az érdemi belenyúlás a térképbe, a többi helyszín bejelölése.

Hiszen a térkép információtartalma ekkor még szinte csak a forrás Szürkecsuklyás térképekére korlátozódott, mindössze a 3715-ös réteg igényelt néhány, az egész térkép vonatkozásában elenyésző mennyiségű új helyszín bejelölését. Ám rengeteg regényből, novellából, kalandmodulokból és szabálykönyvekből származó ynevi helyszínt ismertünk már ekkor is, amik végre lehetőséget kaptak, hogy megjelenjenek a térképen. Természetesen a hivatalosakkal kezdtem, és ebben óriási segítséget jelentett – gyakorlatilag másképpen aligha lett volna megvalósítható – a Szószedet, amibe már akkor hosszú évek óta gyűjtögettem ezeket is. Szép fokozatosan minden helyszín felkerült a térképre – bár a minden, annak ellenére, hogy többször is beharangoztam – viszonylagos, hiszen azóta is folyik a frissítés, és azóta is rendre találok még mindig olyan helyszíneket, amiket érdemes ábrázolni, és eddig még nem tettem meg. Sokat segít ebben az is, hogy rendre akad, aki szerepjátékos anyagokat böngészve rendre talál ilyen helyeket, és szól is róla nekem.

A nagytérképet a legtöbb Ynevvel foglalkozó oldal megosztotta, így mára széles körben – és ingyenesen – elérhető. Külön örömömre szolgál, hogy nem csak a játékosok és kalandmesterek, de az Ynevet csak irodalmi oldalról ismerő olvasók, sőt, az alkotók – írók, kártyafejlesztők – is rendszeresen használják, és visszajelzéseket, ötleteket is küldenek hozzá.

Új helyszínek

Itt meg kell állnom egy kis kitérőre, hogy hangsúlyozzam a ráközelíthetőség korszakalkotó, lehetőségeket teremtő sajátosságát. Amikor készült a térkép, és felmerült az új, regényekből vett helyszínek bejelölése, óhatatlanul adódott a kérdés – és a méret okozta korlát –, hogy miket is jelöljek be. Persze jó lett volna mindent, tényleg mindent, ám erre nem volt akkor még lehetőség. A térkép rendelkezik egy méretaránnyal – a matematikától most szeretném távol tartani az olvasót, de a lényeg, hogy az adott felbontás meghatározza azt is, hogy mi az, ami elég nagy, hogy megjelenjen a térképen és mi az, ami olyan kicsi, hogy nem. Nyilván egy-egy város jó eséllyel felkerülhetett, de egy-egy szinte névtelen falucska már nem. Az alapvető, hogy a térképen elhelyezett jelek és feliratok nagysága valamennyire követi az adott helyszín jelentőségét és méretét. Egy főváros kicsit nagyobb betűvel, egy kisváros kisebb jellel és betűvel kerül megjelenítésre, egy nagyobb hegy felirata jóval nagyobb, mint egy kicsi hegyszorosé vagy egy egészen kicsi szigeté. Tehát van, szükségképpen kell lennie olyan kicsi helyeknek, amiknek a jele, felirata már nem látszik érdemben a térképen, tehát nem is néz ki jól, nem olvasható, nem szabad hát az adott méretarányban ábrázolni őket. Arról nem is beszélve, hogy amikor több, akár jelentős, és így megfelelő nagyságú jellel és felirattal ábrázolható objektum van egymáshoz nagyon közel – hiszen a távolságok térképi méretét a térkép méretaránya megint csak meghatározza – akkor azok sem férnek el rendesen, olvashatóan egymás mellett. Tehát sok minden le kellett, hogy maradjon az egyszerűen csak képi megjelenítésű térképről.

Nem így a ráközelíthetőséggel rendelkezőről. Ez olyan lehetőség volt, amit azóta sem tudtam teljesen kihasználni, viszont hatalmas távlatokat adott. A zoomolás lehetőséget biztosított olyan pici objektumok ábrázolására is, amiket egyébként nem lehetett volna érdemben megjeleníteni. Ezek némelyike csak bizonyos ráközelítéssel olvasható vagy található meg, ami egyrészt érdekessé is teszi a térkép böngészgetését, másrészt lehetőséget biztosít, hogy a legapróbb falu, a legkisebb nevesített sziget, hegycsúcs is ábrázolható legyen. Így is történt, és történik a mai napig, hiszen ezt a méretarányt már lehetetlen feltölteni, nem is kell. Amíg egy térkép úgy készül, hogy az adott méretaránynak megfelelő össze objektumot megjelenítik rajta, és készen van, addig a nagy Ynev térképet lehetetlen – és nem is előremutató – teledobálni a legkisebb méretű falvakkal is, annak ellenére, hogy akad egy-két ilyen pici falu, amit ábrázoltam, hiszen azt nevesítették egy-egy kalandmodulban, cikkben.

Amit csak megírtak

Hogy mi is került fel, és kerül fel a mai napig Ynev nagytérképére? Nos, az a szándékom, hogy minden, amit csak megírtak. Természetesen a kezdet a hivatalos, a kiadott szabálykönyvek, kalandmodul gyűjtemények és a regények, novellák akár csak egy félmondat erejéig megemlített helyszíneinek felrakása volt, de mára átléptünk a házi kiegészítők és házi kalandmodulok nevesített helyszíneinek felrakásáig. A kiméra-része ennek is készen van, de annak ellenére, hogy már beharangoztam hogy most már aztán minden fent van – arányait tekintve talán igaz is –, azért rendre találok még újabbakat, amiket ábrázolni érdemes és most már kell is. Természetesen a hobbink fokozatosan, bár lassan bővülő anyagai is eredményeznek egy-két új helyszínt, amit a jövőben ugyanúgy fel fogok tenni a nagytérképre.

A térképre gyakorlatilag bárki helyszíne felkerülhet, a lehetőség adott. Természetesen az nem lenne járható út, hogy csak rábökünk a térképre és hogy itt akkor mostantól ez és ez van, az ilyen értelmetlen, mögöttes tartalom nélküli teledobálástól igyekszem óvni Ynevet – épp elég, hogy a Szürkék annak idején megtették, mert megtehették, mondjuk úgy, hogy abban az időben elsőként és egyetlenként megtehették, sőt, igazság szerint meg is kellett tenniük, ha mutatni akartak valamit. De ez ma már nem működik. Mivel a térképet kizárólag létező és elérhető MAGUS forrásokból fejlesztem, ezért ha valaki megírja és a közösség számára elérhetővé teszi az ötletét, legyen az novella, regény, kalandmodul vagy kiegészítő cikk formában, akkor igazából már meg is „vásárolta a helyet” az alkotása számára Ynev nagytérképén. Értelemszerűen – lévén Ynev egy osztott világ – alkalmazkodni kell a már leírtakhoz, ennek igénye nélkül bele sem érdemes kezdeni az alkotásba ilyenformán.

Fejlesztések

Nem csak én dolgozok folyamatosan azon, hogy Ynev nagytérképe a jövőben is pontos legyen, bővüljön és új és új lehetőségeket biztosítson. Antail főmágus jóvoltából megvalósult a kereső, ahová elegendő beírni a keresett helyszín nevét – amit csak könnyít az, hogy a program a betűk alapján felajánl a létező változatokból, így az egyes ynevi nevek kacifántos írásmódja sem lehet igazi akadály – és az interaktív nagytérkép egy kis közelítéses játékkal már oda is ugrik az adott helyszínre. Szédületes távlatokat nyitó lehetőség ez, hiszen így bármelyik helyszín megtalálható akkor is, ha éppen nem emlékszünk rá, hol is van, vagy most olvastuk egy regényben, kalandmodulban. Nem mellesleg egy dobókocka-ikonra kattintva élvezhetjük a véletlenül megjelenő helyszíneket, ami segít Ynev felfedezésében és megismerésében is.

Ehhez képest apró, de jelentős későbbi fejlesztés a dinamikusan változó méretarányskála, ami a zoomolás ütemének megfelelően ugrik a mutatott térképnézethez való méretarány skálára, így bármelyik állapotban is lehetséges a térképen való pontos távolságmérés, az arányok, távolságok elképzelése és felfogása – ami Ynev fantáziavilágának gigantikus méreteit tekintve nem is mindig olyan könnyű feladat.

Szintén jelentős fejlesztés a zászlók kategorizálhatósága. Az már kezdettől fogva megvolt, hogy ki- és be lehetett kapcsolni ezt a funkciót, így ha az ember nem cikkeket és kalandmodulokat akart böngészni, el lehetett tüntetni a zászlócskákat Ynevről. Viszont a zászlócskákkal ábrázolt kalandmodulok közelítették a lehetségesen ábrázolható maximumukat, hiszen a fene akarta hogy az egész térkép láthatatlan legyen a sok-sok zászlócskától, ami eltakarja. Arról nem is szólva, hogy kezdetben csak a kalandmodulok jelentek meg így, ám a lehetőség adott volt, és ki is akartuk használni, hogy más jellegű írások, kiegészítők, városleírások mára címerek is elérhetőek legyenek a hely-specifikus zászlócskákon keresztül. Érthető igény lett, hogy ha ezt a kategóriát keresem, akkor az ne legyen megjelenítve. Így lettek szűrhetőek a zászlócskák, az egyes kategóriák ki- és bekapcsolhatóak, mindegyik térképrétegnél, így aki csak kalandmodulokat keres, azok között válogathat, aki csak a címerekre kíváncsi, azok közül szemezgethet.

Talán nem elhanyagolható ez a fejlesztés, ami nem az interaktívságot, hanem a szép megjelenítést segíti és arra az igényre válaszolt, hogy sokan szeretnék kinyomtatni és a falon látni Ynev eddigi legrészletesebb nagytérképét. Elkészült hát a poszter verzió, az akkor legrészletesebb változatból és a játék támogatása, az ynevi idő múlásának és a dátumozásnak Krónikák eredetű módszere melletti kiállás okán a Psz. 3715-ös változatból. Szép keretet kapott, és külön büszke vagyok rá, amit a létezésénél is nagyobb eredménynek tatok, hogy a kalandozók logó – hiszen itt történt a fejlesztése –mellett, azok támogatását és elismerését egyaránt jelképezve rákerülhetett minden mérvadó, és rendezvényeket szervező MAGUS szerepjáték klub logója is. Ennél a változatnál tudatosan vállaltam azt a hibát, amit a zoom-olásnak köszönhetően az online változatnál előnyként könyvelhettem el, több olyan kis légypiszkot is lehet a térképen találni, amit csak az online változat ráközelítésével lehet érdemben elolvasni.

Mire is jó?

A statisztikák alapján kijelenthető, hogy az Ynev nagytérkép minden idők leginkább nézegetett, legnépszerűbb MAGUS kiegészítője, és fentebb is kifejtettem pár lehetőséget, így talán nem is kellene, de mégis érdemesnek gondolom röviden leírni, mi mindenre is használható és lehet jó ez a nagytérkép.

Mindjárt kezdem azzal a misztikumgyilkossággal, hogy a jó játékhoz nem kell a térkép. A mese anélkül is működik. Persze Ynev egy példásan kidolgozott fantáziavilággá vált mára. Ez nehézséget is jelent, hiszen az egylövetű mesélők nem véletlenül érvelnek a bonyolult világok ellen, a világkidolgozások hátrányait, csapdáit emlegetve, hiszen ezeket a részleteket ismerni kell ahhoz, hogy alkalmazzuk, pláne meséljük. Mi, akik szeretjük, és akik nem csak játszani, hanem Yneven játszani akarunk, szinte nélkülözhetetlen ez a sok élő, és igen, bonyolult részlet. Ha azt nézem, hogy ezeket mondjuk szövegesen ábrázoljuk, vagy egy grafikus térképen, hát mondanom sem kell, hogy pótolhatatlan a térkép. Túl azon, hogy szép és nagy és színes és szagos és Ynev van rajta – ami már elég lenne egy vérbeli MAGUS rajongónak ahhoz, hogy kitegye a falára – rengeteg információt mutat meg. Látszik, melyik város hol van, mi után, mi fölött, melyik égövben, milyen messze a tengertől vagy másik várostól. A térkép segít abban, hogy a világnak megfelelően játszhassunk és mesélhessünk a térkép helyszíneiről – Nincs olyan, hogy Abasziszból Yllinorba két nap alatt ellovaglunk, hiszen az még egy hónapnál is hosszabb út. Nem mesélünk olyan blődséget, hogy ebben a városban hat működő fogadó is van, ha látszik a térképről, hogy valószínűleg a nastyn sem jár arra. Mindig örömmel hallgatom, sőt, újabban látom, mert nem egy képet kapok róla, hogy sokan használják a mesék során a térképet.

  Természetesen a szinte mindent tartalmazó térkép óriási tudásbázis is. Ha előkerül olvasmányaink alatt egy-egy földrajzi név, ha meg szeretnénk érteni egy-egy ynevi történelmi esemény részleteit hasznos lehet, ha csak be kell írnunk az adott nevet a keresőbe, és már ott is lehetünk. Kalandmodulíráshoz, előtörténethez, de regényekhez, fejlesztéshez is régóta vágyott és utánozhatatlan segítség lehet.

A különböző nézetek, rétegek csak segítik ezt a tájékozódást, összehasonlíthatunk domborzatot és országhatárokat, az adott helyszínek különböző időben történő kinézetét is. Természetesen ehhez jelenleg csak két idősík áll rendelkezésre, máig folyik a vita arról, hogy érdemes-e újabbat fejleszteni – tudniillik van-e annyi érdemi, ábrázolható és persze dokumentált változás, ami megérjen egy új réteget – viszont több fejlesztendő új rétegről is folyik az ötletelés és a munka jelenleg is.

Amire szintén büszke vagyok, és nagyon hasznosnak tartom, az a zászlócskákkal kivitelezett, mára 1500 fölé növő számú elérhető tartalmak rendszere. Természetesen ezek a tartalmak, legyen várostérkép, címer, kiegészítő vagy kalandmodul, eddig is elérhetőek voltak, de most már egyedülálló módon, a térképről váltak megtalálhatóvá, kereshetővé és elérhetővé. Természetesen azon tartalmak esetében van ennek értelme és jelentősége, amik egy-egy meghatározható helyszínhez tartoznak. Ezeket viszont a zászlócskák téma szerint szűrhető rendszeren keresztül elérhetőek, így egy-egy tájegység után kutatva megtalálhatjuk azokat a már megírt cikkeket, amiket ismerünk, és amiket minden bizonnyal figyelembe kell vennünk, ha ahhoz a területhez alkotunk. Régóta szükséges funkció ez, ami sokkal könnyebbé tette egy-egy terület felfedezését, megismerését.

Az Ynev nagytérkép legfőbb funkciójának pedig azt a teljessége által megvalósított dolgot érzem, hogy összeköt minket, hogy egy közös Ynev képét vetíti elénk, valósítja meg és teszi elérhetővé. Ahol minden fent van, ahol a kedvenc regényünk, vagy régen játszott kalandmodulunk apró városkája is fent van. Ahol régi cikkünk saját városát is megtaláljuk, ezáltal mi is részei leszünk annak a nagy Ynevnek, ahol szerintem igazán érdemes alkotni. Egyúttal az összes többi alkotó is része lesz, sokkal nehezebb eztán akaratlanul figyelmen kívül hagyni a közös világunkhoz a más által teremtett részleteket.

Néhány tanács a használathoz

Ezt a fejezetet különösen a beszélgetések alatt feltárt tévképzetek eloszlatására szeretném megosztani veletek. Fontos, hogy jól értelmezzük a tréképet, annak létét és főleg részleteit. Noha minden adat adott, a helyén van, a forrásokban is ott van, mégis gyakran értelmezik félre vagy rosszul a térkép egyes elemeit, vagy azok sorát.

Először is érdemes megnézni a méretarányt. Mindig. Ynev hatalmas, tényleg nehéz ezt elképzelni nekünk, akik zöme a magyarországi méretekhez van szokva. Nem véletlenül készült el az Ynev arányait bemutató cikk, Amund ötlete nyomán.

Ehhez kapcsolódik az is, hogy bár szándékom szerint és még inkább célként megjelenítve a térképen minden rajta van, még sincs rajta minden. Hadd magyarázzam meg ezt a kusza mondatot. Mindent felteszek a térképre, amit megírtak, amit kitaláltak Ynevhez. De ez nem jelenti azt, hogy ne lehetne még szinte bármit kitalálni hozzá, ha a történet, a játék úgy kívánja. Nyilván nem lesz rajta azonnal és addig, amíg az dokumentálva el nem jut hozzám, de ez senkit ne tartson vissza egy mesében attól, hogy ha két város között nincs egy harmadik, ne találhatna ki oda egyet. Vagy akár többet… ezért írtam a méretarányról. Mert általában még sok befér, mindenhová, minden felbontásban. Attól még, hogy egy országban csak két folyót ábrázoltam, mert ennyi volt a forrásokban, és ugyebár nem dobáljuk tele csak azért objektumokkal a térképet, mert fér, attól még lehet ott sok másik is, ha kell. Természetesen – ez egy már kész világba való alkotásnak az alapvetése – nem illik kitalálni a Sheralhoz fogható méretű újabb hegyet, vagy Erionnal vetekedő méretű újabb várost, de azért sorolhatatlanul sok mindennel lehet még kiegészíteni Ynev világát.

Utak. Pontosabban kereskedelmi utak. Az egy orvosolandó probléma, és tervezett fejlesztés, hogy a jelmagyarázat, ami jelenleg csak a szürkecsuklyások által megalkotott formában, ráadásul nem is a térképekhez kapcsolva, hanem egy külön képként érhető csak el. Az is igaz, hogy a jelek nagy része egyértelmű, vagy nem olyan lényeges tudni közöttük a különbséget – pl. van nagyváros, meg kis város, aztán ha a mutatott népességszám a lényeg, ami meg még korszakonként, sőt, ha kell, egy mesében akár ideiglenesen is változhat, akkor utánanézek. Viszont gyakori félreértést szoktam tapasztalni a kereskedelmi utakkal, ezekkel a lila árnyalatú kacifántos csíkokkal kapcsolatban. Először is ezek értelemszerűen nem úgy képzelendők el, hogy ott fut a mai sávos, aszfaltos út, és aki lelép róla, az már a fűben járkál. Nem. Ezek kereskedelmi útVONALAK. Azaz, arra szoktak menni. Adott esetben akár több kiépített, akár kyr eredetű jó-rossz állapotban lévő kőutat is jelenthet, de akár azt is, hogy ott van kitaposva a fű, ahol a szekerek és lovak a leggyakrabban járnak, és ezek tetszőleges kombinációi. A térképen csak a legismertebbeket, a legforgalmasabbakat jelölték – csak úgy érzésre, egyébként, mindenféle gazdasági számítgatások nélkül, ez egy rövid elemzéssel jól megállapítható – ilyenre nincs is szükség, egyébként, én azt vallom. Ez az ábrázolás nagyon nem azt jelenti, hogy ha két várost nem köt össze ilyen lila útvonal, akkor azok nem érhetik el egymást, vagy csak kerülővel lehet egyikből a másikba eljutni. Ilyen is lehet, ha a kalandmester ilyen helyzetet akar teremteni, sőt, neki egyébként is számtalan eszköze van arra, hogy időlegesen a kalandozók számára járhatatlanná tegyen útvonalakat. Viszont a térképen megjelenítetteken kívül még bármennyi, bármilyen útvonal létezhet és van is Yneven, attól még, hogy a térképen éppen nem szerepel.

Ugyanez a helyzet a szigetekkel, hegycsúcsokkal, mocsarakkal, folyókkal, szóval nagyjából mindennel, amit csak ábrázolni érdemes a térképen. Ne féljünk tehát bármit bemesélni, ami Ynev világába egyébként beleillik, csak azért, mert a térkép éppen nem mutatja, mert nem fért rá, vagy, mert senki nem nevesítette még eddig azt.

A jövő

Alighanem még jó darabig lesz használatban a térkép. Az nem is kérdés, hogy olyan állandó, bővíthető funkciói, mint az új helyszínek felvétele – hiszen írnak még regényeket, írunk még kalandmodulokat, és rendre rájövök, hogy nem lehet még késznek tekinteni a már most fent lévő állományt, mindig akad egy-két olyan helyszín az éppen feldolgozott irodalomban, amivel éppen foglalkozok, amik valahogy kimaradtak a korábbi gyűjtésből, ábrázolásból – folyamatosan terítéken van. A zászlócskák segítségével hozzákötött tartalmak, az esetleges új várostérképek nagytérképhez kötése is elvileg egy folyamatos, időszakos frissítésekkel megjelenő jellemző.

Az máig kérdéses, hogy új idősíkot kell-e, lehet-e, pontosabban érdemes-e megjeleníteni, hiszen Ynevünkön már lassan hat év eltelt, ám igazán érdemi változásokat, amik megjelenhetnének a térképen, még nem igazán dokumentált senki, következésképpen egy Psz. 3720-as változatnak nem igazán van értelme – bár roppant könnyű volna elkészíteni.

Érkeztek javaslatok – és továbbra is nyitott vagyok ilyenekre – más rétegek elkészítésére, hiszen Ynev térképei között létezik még a növényzetes, a manahálót ábrázoló változatok, ezek akár jelenthetik majd egy jövőbeni fejlesztés alapját. Hasonlóan terítéken lévő téma a múlt térképeinek ábrázolása, erre források is akadnak, noha egész Ynev vonatkozásában meglehetősen hiányos, így szinte ábrázolhatatlan a paletta, a vélelmezhető munka nem biztos, hogy arányban állna a haszonnal, azzal az eredménnyel, amivel a jelenlegi játékokat tudná támogatni, mondjuk egy Cranta vagy Kyria korabeli Ynevet ábrázoló térkép.

 

Ezúton is megragadom az alkalmat, hogy köszönetemet fejezzem ki nemcsak fejlesztőtársaimnak, de mindenkinek, aki egy vagy több észrevétellel hozzájárult a hibák javításához, a térkép tökéletesebb étételéhez. Csináljátok ezt a jövőben is így, ha valamit észleltek, jelezzétek. Hasonlóan keresem továbbra is – reményeim szerint a források ilyen vagy más irányú feldolgozásával egyre nehezebb lesz találni – azokat a térképen ábrázolható, MAGUS kiadványokban megemlített helyszíneket, amik valahogy lemaradtak a térkép mostani változatáról, ezeket idővel szándékomban áll pótolni. Ez a lehetőség már a munka előrehaladtával az összes publikált házi kiegészítőre is vonatkozik.

Befejezés

Remélem, nem sikerült unalmasra ez a néhány oldal, és sikerült érdekes részleteket elárulnom nektek a nagy Ynev térkép készítéséről, múltjáról, meg egyáltalán az útról, ami elvezetett odáig, hogy most egy pár kattintással elérhetitek az interneten Ynevet. Ha esetleg maradt nyitott kérdés, szívesen megválaszolom, de azt gondolom inkább, hogy így is meglehetősen sok karaktert kapott ez a téma, foglalkozzunk inkább a játékkal, a meséléssel, és természetesen használjátok a térképet, ami végre a MAGUS elejétől ilyen vagy olyan formában létező, egyre fejlődő jogos fejlesztői, játékosi igényeket is megválaszolja.

 

2020.07.13.

Magyar Gergely

Magyar Gergely: Így készült Ynev nagytérképe

Vélemény, hozzászólás?